Halvdelen af danskerne hænger fast i deres mobilabonnement i årevis, selvom de kunne spare op mod flere tusinde kroner om året ved at skifte, viser ny undersøgelse.

Over halvdelen af de danske mobilbrugere har ikke skiftet abonnement de seneste to år, og hver tredje har haft deres aftale med teleselskabet i mere end fire år, viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Politiken.

»Det er helt tosset. Forbrugerne snyder sig selv for i snit 25 procent på deres telefonregning, og for nogle drejer det sig om mange tusinde kroner om året,« siger Torben Rune, teleekspert i Netplan, som til daglig arbejder med at gøre virksomheders telefonregninger mindre, til Politiken.

Samtidig påpeger Nicolas Fredriksen, der driver pristjenesten TelePrisTjek.dk, at teleselskaberne svigter deres loyale kunder ved at lade dem betale høje priser for forældede abonnementer år efter år.

»35 til 40 procent af danskerne har et mobilabonnement, som ikke længere markedsføres. De er taget af hylden. Men teleselskaberne lader kunderne blive på de her historiske løsninger, som ofte er meget dyrere end de løsninger, der tilbydes i dag,« siger han.

Men ifølge Telias kommunikationsrådgiver, David Engstrøm, har teleselskabet slet ikke interesse i at lade kunderne blive i de gamle abonnementer.

»Vi gør meget for at sende mail ud med nye tilbud og har en selvbetjeningsapp, hvor kunderne kan følge med i deres forbrug. Men vi må jo kun sende mail til folk, der har givet deres tilladelse til det,« siger David Engstrøm til avisen.

Forbrugerrådet anslår, at forbrugere med et gammelt abonnement ofte kan spare omkring 250 kroner om måneden ved at skifte til et nyt abonnement, der passer til forbruget, skriver Politiken.