Man kan egentlig ikke så meget endnu, men den er god nok.

Efter at være lukket i otte år er Danmarks første store sociale medie genopstået – og det har det været i en uges tid.

Det handler om Arto, og som der står på Arto.dk:

»Vi har ikke i øjeblikket konkrete planer med Arto, men vi leger af og til lidt og ser hvad retning det går. Opret en profil og leg med – og kom med dine forslag.« Se her:

Sådan ser det ud, hvis man klikker sig ind på Arto.dk i dag.
Sådan ser det ud, hvis man klikker sig ind på Arto.dk i dag. Screenshot/Arto.dk

Og det var altså så sent som fredag i sidste uge, at der pludselig var aktivitet på det site, der ellers har været lukket siden 2016.

Her bukkede Arto under for konkurrencen fra ikke mindst Facebook efter at have haft over 800.000 profiler i storhedstiden i 2007-2009.

Men nu går det fremad igen.

Uden nogen for udmelding eller andet har man allerede rundet 10.000 brugere torsdag, fortæller ejeren af Arto, Freeway-direktør Morten Wagner til P1 Morgen.

Man kunne diskutere mange forskellige emner på Arto.
Man kunne diskutere mange forskellige emner på Arto. Arto/Wayback Machine

Derfor vil der nu blive udviklet yderligere på 'det nye Arto', uden at det altså nogen måde endnu ligger fast, hvad det munder ud i.

Men der vil ikke mindst blive taget udgangspunkt i de forslag, som brugerne allerede er begyndt at komme med.

For det er noget nær det eneste, man endnu kan. Ud over at oprette en profil, indsætte en profilbillede og skriver på hinandens profiler – også kendt som 'gæstebog'.

»Det begyndte som en sjov ting, hvor vi bare ville se, hvad der skete. Nu er der noget, der taler for, at vi sætter et stærkt hold på,« siger Morten Wagner til P1 Morgen om den store interesse.

Tiden er dog en anden i 2024, end det var, da Arto hittede stort for knap 20 år siden. Antallet af sociale medier er i dag helt anderledes.

Men Freeway-direktøren tror på, at der er en plads i markedet.

Ikke mindst fordi banemanden Facebook ikke længere ser ud til appellerer til de unge, der stadig skal være målgruppen.

»Vi vil gerne have et ungt medie, men nu ser vi,« som Morten Wagner har sagt til TV 2 Kosmopol.

Arto blev lanceret i 1998, hvor det var Morten Borg, der stod bag. Han er også involveret i relanceringen.