Lige nu er der to fronter på den mobile krigsplads – den ene har ekstrem fokus på ekstremt lave priser, mens den anden front fokuserer på indhold med højere priser.

Specielt Oister har været ret aggressive i priskrigen, men det har været med det, som Nicolas Fredriksen, teleanalytiker fra telepristjek.dk, kalder for hurtige angreb hen over grænsen og så tilbage igen.

Men nu blæser Oister i den grad i krigstrompeterne og erklærer total priskrig. De har netop lanceret en pakke med 6 timers tale og 5GB data til 79 kroner.

”Sådan en pakke kan dække 60 procent af danskernes mobilforbrug og de bomber priserne ned”, forklarer Nicolas Fredriksen.

”Med Oisters nye mobilpakke får vi for alvor testet, i hvilken grad prisen er det vigtigste konkurrenceparameter for mobiltelefoni, eller om andre forhold også gør sig gældende, for eksempel mobildækning, netværk og indholdstjenester”.

Læs mere om Oisters nye billige mobilpakke.

Når det kommer til mobilpakker med indhold, så har vi Telmore som den nuværende drivkraft med deres Telmore Play med 12 tjenester inkluderet i de fleste mobilpakker.

”Telmore går all ind på indholdstjenester og har i dag kun to mobilpakker uden Telmore Play”, lyder det fra Nicolas Fredriksen.

Da Telmore Play blev lanceret i sommer vakte det stor opsigt. Man skulle betale 249 kroner for fri tale og sms/mms og 5 GB data samt 12 tjenester til fri afbenyttelse, her i blandt HBO Nordic, Cmore, Mofibo og Telmore Play.

Indholdet i dette mobilabonnement har en værdi, der langt overstiger det, man betaler, men det har været svært at kommunikere værdien ud til brugerne. ”Vi er vant til at se på, om vi skal betale 69 eller 79 kroner for et mobilabonnement, og så tager det lang tid at forklare brugerne, hvorfor de pludselig skal til at betale 249 kroner om måneden for et mobilabonnement”, forklarede Morten Imsgaard, aktieanalytiker hos Sydbank til mobil.nu, da TDC præsenterede seneste og skuffende kvartalsregnskab.

Imsgaard vurderede dog samtidig, at TDC på sigt vil kunne konvertere flere og flere kunder takket være Telmore Play, men vil man have kunder i hus her og nu, så er det prisen, man skal slå på.
Nicolas Fredriksen peger dog på et væsentligt problem med Oisters nye prisbombe. Et mantra, man stort set altid hører fra uanset hvilken siddende erhvervs- og vækstminister vi har i Danmark er, at tidssvarende og ordentligt udbyggede netværk er vigtigt, fordi det skaber øget velfærd for borgerne og bedre vækstmuligheder for virksomhederne. Også minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen har sagt, at alle uanset bopæl skal have adgang til hurtigt bredbånd inden 2020.

Se video: Guide til de danske netværk.

”Billig mobiltelefoni er godt for forbrugerne på kort sigt, men man må spørge sig selv, hvordan operatørerne skal finde penge til at finansiere infrastruktur, altså de mobile netværk, og nye tjenester, når der er så små marginer på indtjening. Det er ærgerligt, hvis priskrigen skal betyde, at vi bliver mindre konkurrencedygtige i fremtiden, fordi udbygningen af netværkene ikke kan financieres hurtigt nok”, slutter Nicolas Fredriksen.