Der er markant forskel på mængden, aktualiteten og typen af indhold du får på de danske streamingtjenester. Det viser en gennemgang af alt indhold, der er lagt ud på Viaplay, Netflix, Cmore og Hbo Nordic mellem den 1. oktober 2015 og 15. januar 2016, Søndagsavisen har foretaget.

Den største forskel skal dog findes på de individuelle titler. Ud af de i alt 501 film og 156 serier, Søndagsavisen har gennemgået på tværs af de fire tjenester i den angivne periode, kan det tælles på én hånd, hvor mange af titlerne, der går igen.



”Kampen om kunderne er blevet så intens i Danmark, at det er helt afgørende at skille sig ud. Streamingtjenesterne gør ekstremt meget ud af at have eksklusivt indhold, du kun kan få hos dem,” siger Thomas Tanggaard, redaktør på webmagasinet Stream, til Søndagsavisen.

Undersøgelsen viser, at der i perioden blev lagt markant flest film på Netflix med 241, mens Cmore og Viaplay lagde henholdvis 120 og 113 film op – nederst i feltet var Hbo Nordic med 27. Viaplay havde dog den største andel af film, som var mere end ti år gamle med hele 43 procent, mens Cmore havde flest nye film – hele 68 procent af filmene var højst tre år gamle.

På serie-fronten skiller Hbo Nordic sig markant ud – samtlige seriesæsoner, der blev lagt på i perioden, var fra 2015.

Flest seriesæsoner fik man dog hos Viaplay og Netflix, der i perioden lagde intet mindre end henholdvis 63 og 65 seriesæsoner ud på deres tjenester. C more og Hbo Nordic var mere sparsomme med 12 og 17.

Ifølge Claus Bülow Christensen, der er streamingekspert og udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, vidner undersøgelsen om, at der noget for alle på det danske streamingmarked.

»Undersøgelsen bekræfter den fantastiske bredde, der er i streamingtjenesterne på det danske marked. Der er noget for alle, og hvis du abonnerer på bare to eller tre tjenester, er du dækket helt fantastisk ind. Jeg mener afgjort, det kan måle sig med en tv-pakke,« siger Claus Bülow Christensen.

Se hele opgørelsen fra Søndagsavisen her