»Det er hurtigere, end jeg havde forventet, at de går så aggressivt ind.«

Disney+ meldte tirsdag ud, at de overtager rettighederne til at vise de europæiske fodboldturneringer Conference League og Europa League fra sommeren 2024 og tre år frem.

Dem overtager de fra et dansk firma, TV 2.

Det betyder, at man som sportsinteresseret fra sommeren 2024 skal have et abonnement til Disney+ for at se sit hold spille i de to turneringer.

Og det er endnu et markant indryk på sportsmarkedet i Danmark for de store, amerikanske streamingtjenester.

Men langt fra det sidste, hvis man spørger digital medieudvikling-ekspert Claus Bülow Christensen.

»Jeg forventer, de amerikanske streaminggiganter kommer til at byde på nærmest alle sportsrettighederne, når de udløber i den kommende tid.«

Sportsrettigheder bliver typisk solgt i en årrække af gangen, og når de udløber, er der en ny budrunde om at få lov til at vise de populære fodbold- og håndboldkampe.

»Men den her udvikling ligner næsten endnu et søm i ligkisten til de gamle tv-pakker, når først amerikanske streamingtjenester åbner for det her bal. Det er foruroligende, da de nærmest alle har enormt dybe lommer,« siger Claus Bülow Christensen.

»Det er trist at tænke på, at danske tv-stationer nok ikke længere har råd. Og det er frustrerende for sportsinteresserede tv-kunder, der måske snart skal til at abonnere på 3-4 streamingtjenester for at se deres sport.«

Eksperten forklarer, at streamingtjenesterne er i konstant kamp for at vinde kunder - og i endnu højere grad at fastholde dem. Og der er sport bare en utroligt vigtig faktor.

Det er ikke engang en måned siden, at Amazon Prime Video oplyste, at de fra sommeren 2024 har købt rettigheder til at vise en Premier League-kamp hver lørdag af nødlidende Viaplay.

Og det peger udelukkende én retning.

»Der er meget, meget stor sandynlighed for, at Premier League og Champions League skal ses på streaming inden for nogle år. 

»Sportsrettigheder er dyre, men hvor får man meget for pengene. De kan tilbyde en konstant spændingskurve, hvor tv-serier kan falde helt eller halvdårligt ud.«

Disney+ oplyste tidligere i dag, at de nye rettigheder til Europa- og Conference League ikke kommer til at betyde højere priser.

»Kampene bliver livestreamet eksklusivt på Disney+ i Danmark og vil være inkluderet for kunder uden nogen form for ekstra betaling,« skriver streamingtjenesten.

Disney+ med reklamer kan købes for 49 kr. per måned.

Hør det seneste afsnit af B.T.s pengepodcast, hvor panelet er på jagt efter pengemaskiner.