En ny rapport viser, at de underligt udseende, små firkanter er ved at bide sig fast i danskernes bevidsthed – og det bliver vildere i 2012.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Du har måske allerede prøvet det. Du holder mobiltelefonens kamera henover en underligt udseende firkant med et underligt mønster i, og pludseligt dukker der en masse informationer op på din mobiltelefon-skærm. QR-koder er ved at trænge sig ind på danskernes hverdag for alvor.

65% bruger koderne


Det påstår firmaet Okari Mobile i hvert fald i en ny rapport, som firmaet har fået lavet i samarbejde med Analyse Danmark. Her har man spurgt et stort udvalg af danskere om deres forhold til de nye stregkoder, der kan scannes med mobiltelefon.

Og hele 70,6 procent af de adspurgte kendte udmærket de små stregkoder.

LÆS OGSÅ: 

65% havde også erfaring med at bruge dem via deres telefoner. Det skal dog nævnes, at undersøgelsen kun har spurgt folk, der i forvejen har en smartphone.

Indtil videre har vi danskere allermest brugt koderne til sjove gimmicks, som at scanne en kode på en øl-etiket for at få mere at vide om øllet.

Men i fremtiden kommer der endnu flere muligheder for at bruge de små koder i en mere praktisk sammenhæng.

Køb ind med mobilen

I Japan og Sydkorea er det nemlig ret udbredt, at man f.eks. køber ind via de små koder. Det kan f.eks. ske ved, at man ser en reklame for et tilbud på en vare i bussen og scanner koden på reklamen.

LÆS OGSÅ: 

Derefter kan man bestille og betale varen til tilbudsprisen og få den fragtet hjem til sig automatisk. Og ifølge Okari Mobile-undersøgelsen vil hele 57 procent af danskerne være klar til at købe ind på denne måde, når lignende tjenester formodentlig bliver lanceret herhjemme i 2012.