En fejl i softwaren på den nye iPhone 5 betyder, at du kan ende med en kæmpe regning for dataforbrug over mobilnetværket.

Af Michell Bak

Mange vil formentlig mene, at Apple har været for hurtige og sløsede med lanceringen af iPhone 5. Her er nogle ganske få eksempler på områder, hvor Apple med fordel kunne have arbejdet en anelse mere med modellen inden lanceringen:

* Materialevalget har betydet, at telefonen er ekstremt sårbar over for ridser.
* Kameraet virker dårligere end forgængerens i direkte modlys.
* Den seneste version af iOS-styresystemet dræner batteriet alt for hurtigt.
* Apples kortløsning er på ingen måde færdigudviklet, og er underlegen i forhold til Google Maps, der ellers tidligere kunne findes i Apples mobile enheder.
* Den hurtige LTE-forbindelse virker endnu ikke herhjemme, og kræver en softwareopdatering, der formentlig først kommer i næste måned.

Læs guide: 21 fede iPhone-apps til storbyferien

Alle disse svipsere gør det endnu mere uheldigt, at der nu er kommet endnu en fejl på banen. Denne gang er der tale om en softwarefejl, der potentielt kan koste dig meget dyrt.

Det viser sig nemlig, at flere brugere har modtaget store regninger for deres forbrug af data over mobilnetværket med deres iPhone 5 - til trods for at de gør brug af WiFi-forbindelsen til data. En fejl gør nemlig, at iPhone 5 vil fortsætte med at sende data gennem teleoperatørens netværk i stedet for WiFi-forbindelsen, selvom denne er aktiv.

En australsk kunde har fået en regning modsvarende over 7.600 kroner, da personen formåede at bruge de inkluderede 5 GB data på en uge, og herefter begyndte at bruge data udover det inkluderede.

En anden kunde fra Australien brugte op mod 20 GB mobildata uden at vide det, hvilket resulterede i en klækkelig regning på næsten 35.300 kroner. I begge tilfælde troede forbrugerne, at mobilen ville benytte data gennem det tilsluttede WiFi-netværk.

Læs test: De 6 bedste vejr-apps til iPhone

Softwarefejlen påvirker kun iPhone 5, og i USA er Apple kommet med en opdatering, der løser problemet for kunder hos Verizon Wireless. Der er dog ikke kommet rettelser til andre brugere endnu - hverken i USA eller resten af verden.