Apple vender på en tallerken og tilbyder nu både ’livreddende’ opdatering og erstatninger til rasende kunder, efter en fejl gjorde iPhones ubrugelige efter reparation uden om Apple.

Elektronikgiganten Apple har set sig nødsaget til at give en offentlig undskyldning, efter den såkaldte ’Fejl 53’ fik iPhone-brugere over hele verden op i det røde felt.

’Fejl 53’ var en identificeringsfejl i mobilens interne hardware. Hvis 'hjem'-knappen på din iPhone var gået i stykker og blevet udskiftet hos en ikke-autoriseret forhandler, og telefonen herefter blev opdateret via iTunes, ville den simpelthen deaktivere sig selv - i hvert fald h for de Phone 5- og 6-ejere, der låser sin telefon op med fingeraftryksscanneren i stedet for sin firecifrede adgangskode.

Det resulterede i meldingen ’Fejl 53’ og en fuldstændigt ubrugelig telefon.

Det gjorde selvsagt iPhone-ejerne rasende, men Apple kunne kun beklage og holdt stædigt fast i, at ’fejlen’ blot var en sikkerhedsprocedure, der skulle beskytte kunderne mod falske fingeraftryksscannere - de såkaldte Touch IDs.

Nu er elektronikgiganten dog vendt på en tallerken.

Over for teknikmediet Techcrunch undskylder Apple ’Fejl 53’:

»Visse kunders telefoner siger ’Forbind til iTunes’ efter forsøg på en opdatering af styresystemet eller en gendannelse gennem Mac eller PC. Dette viser sig som en Error 53 (fejl 53, red.) i iTunes og viser sig, når en telefon dumper en sikkerhedstest. Denne test blev lavet for at tjekke om Touch ID virker ordentligt, inden telefonen forlader fabrikken,« skriver de.

»Vi undskylder ulejligheden. Dette blev skabt som en fabrikstest, og det var aldrig meningen, at det skulle ramme kunderne.«

Tidligere på måneden blev Apple i USA stævnet i en stor retssag, fordi brugerne ikke var blevet advaret mod denne fejl. Men det er nu muligt, at Apple undgår det store sagsanlæg.

Firmaet har nemlig lavet en ny opdatering af deres styresystem, som betyder, at ramte iPhoneejere kan få deres telefon tilbage ved at opdatere gennem iTunes på computeren.

Samtidig kan kunder, der nåede at købe en ny telefon, da den gamle blev ubrugelig, kontakte AppleCare for en erstatning.