39-årige Andrea Brasch udvikler computerspil med et feministisk sigte og arbejder for at inspirere flere kvinder til at vove sig ind i den mandsdominerede branche. Men selvom ligestillingen er kommet tættere på, venter stadig en lang og sej kamp forude.

»Som kvinde i spilbranchen skal man hele tiden bevise, at man har ret til at være der,« siger hun.

Computerspilsbranchen har ondt i diversiteten. Tal for producentforeningen viser, at 49 procent af de selskaber, som producerer computerspil herhjemme, udelukkende har mænd ansat. Globalt set ser det endnu værre ud for det stærke køn. Ifølge organisationen International Game Developers Association er blot 22 procent af verdens spiludviklere kvinder. Og det på trods af, at næsten lige så mange kvinder, 44 procent, spiller computerspil som mænd.

Udviklingen går dog langsomt i den rigtige retning. For blot otte år siden var antallet af kvindelige spiludviklere på verdensplan helt nede og skrabe 11 procent, og i takt med at flere og flere digitale værktøjer gør det muligt at skabe computerspil uden alt for kompliceret kodning, træder mange flere kvinder ind på den mændenes banehalvdel.

Apple bandlyste orgasme-spil

En af dem er 39-årige Andrea Brasch, som ejer computerspilsfirmaet The Lovable Hat Cult sammen med kollegaen Patrick Jarnfelt. Med en baggrund som tekstforfatter i reklamebranchen og en et-årig diplomuddannelse fra IT-universitetet bag sig, er Andrea Brasch med egne ord primært autodidakt computerspilsudvikler. I 2016 udviklede hun spillet La Petit Mort, som går ud på at kærtegne det kvindelige kønsorgan til at få en orgasme. Spillet var for hård kost for Apple, der fjernede det erotiske spil fra iTunes Store efter blot en uge i handlen, men oplevelsen fik ikke Andrea Brasch ned med nakken. I dag arbejder Andrea Brasch på computerspillet The Circle, der handler om en ufuldstændig cirkel, som ruller ud i verden for at finde noget, der kan gøre den fuldstændig.

»The Lovable Hat Cult er en del af en større bevægelse, som udvikler spil med et feministisk sigte med fokus på blandt andet eksistentialisme og erotik. Computerspilsbranchen er langsomt, men sikkert ved at blive mere moden, og det giver plads for folk som os, der ønsker at udvikle spil med mere feminint indhold,« siger Andrea Brasch.

Andrea Braschs mission om at give diversiteten bedre vilkår i branchen, stopper dog ikke, når computeren slukkes. Den 39-årige ildsjæl står også bag konferencen ‘Lyst - celebrating Love, Romance and Sex in Games’, hvor ligesindede udviklere af spil med feministisk og mere kunstnerisk indhold kan mødes og udveksle ideer og tanker. Og i 2010 var Andrea Brasch med til at starte 'Game Girl Workshop', der holder workshops i spiludvikling for at motivere teenagepiger til at tage en IT-uddannelse.

»På trods af gode takter er spilbranchen stadigvæk en mandeverden. Som kvinde i spilbranchen skal man hele tiden bevise, at man har ret til at være der. Som mand bliver man bare accepteret ind i klubben uden spørgsmål. Med et initiativ som Gamer Girl Workshop samt ved at stå sammen med andre kvinder og mænd, der også ønsker en bedre kønsfordeling i spilfirmaerne, prøver jeg at skubbe udviklingen i den rigtige retning,« fortæller Andrea Brasch.

Kvinderne har en kunstnerisk fordel

At sigte efter en helt specifik, feminin målgruppe kan være en glimrende måde for kvinderne at få bedre fodfæste i computerspilsbranchen. Men man skal også passe på at tænke computerspil i faste kasser, hvor kvinder kun gider spille spil, som handler om kærlighed, romantik, orgasmer og rengøring, og spil til mænd skal indeholde store våben og hurtige biler. Det mener spilekspert Christina Majcher, der har skrevet om computerspilsbranchen i 17 år.

»Jeg håber og tror på, at de spil, som Andrea Brasch laver, ikke blot vil tiltrække kvinder, men også mænd, som interesserer sig for lidt mere eksperimenterende ting. At der eksisterer et større nichemarked for computerspil i dag er kun godt for branchen. Det vigtigste er ikke, hvorvidt ens spil henvender sig specifikt til mænd eller kvinder, men at man tør tænke ud af boksen og eksperimentere med mediet. Og det gør Andrea Brasch,« siger Christina Majcher.

Hvis branchen skal laves om, nytter det ikke noget at sidde med armene over kors. For så får man aldrig noget for hånden. I stedet skal man turde give pokker i omgivelserne og gå ind i branchen med oprejst pande og have modet til at indtage sin egen plads i hierarkiet. Det handler om at se fordelene ved at skille sig ud fra flokken, frem for at hænge sig fast i ulemperne, mener Christina Majcher.

»Det kan give en stor kunstnerisk fordel at være den eneste kvinde i rummet. Og i stedet for at føle, at man er bagud på point fra starten, så vend situationen om til noget positivt. Når man som kvinde spiller computerspillet på en lidt sværere bane end mændene, så betyder det jo også, at man har potentialet til at blive bedre end de andre, fordi man skal overkomme flere udfordringer,« siger hun.

Den holdning deler Andrea Brasch, som også forsøger at se det som en fordel, at have et anderledes, feministisk syn på de spil, hun udvikler. Hun håber dog, at computerspilsbranchen engang bliver så ligestillet, at snakken om køn helt forstummer.

»Den mest fantastiske fremtid ville selvfølgelig være én, hvor jeg bliver bemærket på grund af mit arbejde og ikke på grund af mit køn,« siger hun.