Streamingtjenesten Allente har gjort det mere besværligt for kunder at opsige deres abonnementer, end det er at tegne det. 

Det er i strid med loven, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Abonnenter har været nødt til at kontakte Allente telefonisk, hvis de ville ud af deres abonnement, mens det omvendt har været muligt at blive streamingabonnent på virksomhedens hjemmeside. 

Men forbrugeraftaleloven er skruet sådan sammen, at kunder skal kunne opsige deres aftaler på samme medie, som aftalen er indgået på.

»Måske er der nogle, som ind imellem beholder et abonnement lidt længere, end de egentlig ville, fordi det er for besværligt at afmelde det,« siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen, og tilføjer: 

»Men reglerne på området er helt klare: Det skal være lige så enkelt at opsige et abonnement, som det er at tegne det.« 

Forbrugerombudsmanden orienterede allerede i oktober 2022 Allente om lovgivningen på området, fordi flere personer havde klaget over, at de havnede i telefonkø, når de skulle opsige abonnementet.

I pressemeddelelsen står videre, at Allente Danmark A/S har givet tilsagn om, at forbrugere fremover kan opsige deres abonnement samme sted, som de har indgået det.