Du er sikkert stødt på dem utallige gange på Facebook, hvis du altså ikke selv har prøvet dem: Opslag med 'hvordan vil du se ud som det modsatte køn' eller 'hvordan ser din Hollywood-plakat ud?'.

Disse Facebook-apps er blevet delt flittigt de seneste par uger på Facebook, men nu advarer flere IT-sikkerhedseksperter om, at de kan være farlige at bruge.

Facebook-spil som disse kan give virus.
Facebook-spil som disse kan give virus.
Vis mere

På Facebook-siden, Undgå virus og spam, har de delt en advarsel om de mange apps fra hjemmesiden Nametests.com.

Firmaet bag Nametest hedder Social Sweethearts. Det tyske firma har over 1.500 tests på lageret på mere end 40 sprog. Men hvad der synes som en sjov leg, kan blive alvorligt, fortæller IT-sikkerhedsekspert hos CSIS, Peter Kruse.

»Når du prøver én af de mange sjove tests, som at se dig selv som et modsat køn, giver du samtidig appen adgang til alle dine opslag på Facebook, alle dine oplysninger og alle dine billeder. Endnu værre, giver du appen adgang til oplysninger om dine venner,« siger Peter Kruse, der er sikker på, at de sælger oplysningerne videre:

»Det er svært at gennemskue, hvad formålet er. Vi tror, de trækker data ud og sælger det videre til tredjepart-virksomheder. Det kan de bruge til at målrette annoncer mod dig, hvilket potentielt kan lede til spam eller lækage af private billeder eller videoer, eller i det værste tilfælde føre til dobbeltprofiler, hvor din profil bliver duplikeret og misbrugt. De har et hav af muligheder,« siger han.

Peter Kruse mener, at over 100.000 danskere har givet Nametest adgang til deres Facebook-profiler.

»VI kan ikke gøre noget. Det er folks eget valg, at de deler oplysninger med dem. Det svarer til, man underskriver et dokument, hvor man sælger sin lever,« siger han.

Sætter smil på din hverdag

Den danske afdeling af Nametest har en Facebook-side med over 350.000 likes. Hvilket vidner om, hvor mange der har givet Nametest adgang.

Social Sweethearts skriver selv på sin hjemmeside, at de kun er til for at lave quizzer.

'Vi sætter et smil på folks læber hos over 100 millioner brugere hver måned. Fordi, vi fokuserer på familievenligt 'feel good'-indhold, som quizzer og personlighedstest,' skriver de.

BT har forholdt Social Sweethearts anklagerne. I en mail skriver de, at de nægter at videresælge oplysningerne.