Der er gode undskyldninger for ikke at møde på arbejde, som både dine kolleger og chefer accepterer. Og så er der det modsatte.

De fleste kender følelsen af at vågne og føle sig utilpas på den ene eller den anden måde. Men opkaldet til chefen, hvor man skal melde sig syg, er ikke altid sjov.

En ny engelsk undersøgelse afslører nu, hvilke sygdomme din chef og kolleger anser som de mest acceptable underskyldninger for ikke at møde op på arbejde, skriver Independent.

Opkast og diarré topper listen, der er lavet på baggrund af svar fra 2500 ansatte og chefer. Henholdsvis 73 og 71 procent mener, at de er i orden at tage en dag derhjemme, når det er de to ubehalige maveonder, der har ramt dig.

I den anden ende af skalaen findes de mere usynlige sygdomme som stress og mentale problemer. Det finder henholdsvis 19 og 17 procent, som undskyldninger, der er i orden at bruge, når man melder sig syg.

I mellem ligger sygdomme som influenza og migræne, som 58 og 36.5 procent anerkender som acceptable undskyldninger for at blive hjemme fra arbejde.

Se hele listen hos Independent