I det nye år indvier Aarhus Universitetshospital en ny landingsplads, en såkaldt helipad, så også jyske patienter kan få adgang til hurtig behandling. Odense har lignende tiltag på vej.

10 år efter Riget fik en helipad på taget af Rigshospitalet, kan patienter i Aarhus nu glæde sig over, at det er blevet deres tur til hurtigere at modtage behandling, end det er tilfældet i dag. Tiden er nemlig afgørende for, hvordan man klarer sig efter en ulykke og ikke mindst overlevelsen.

I august i år kørte 23-årige Nickolas Marcel Glorian galt på sin motorcykel, da han var i gang med at overhale en række biler på en vej lidt uden for Kalundborg. Den ene bil, der havde en trailer bagpå, drejede uventet til venstre, så den kolliderede med den unge mand, der ikke kunne nå at bremse, før det var for sent.

»Jeg husker, at jeg forsøger at bremse,« siger han.

Nickolas Glorian kom til skade i en trafikulykke d. 24 august i år. Han blev hurtigt bragt til Rigshospitalet med helikopter. Her ses han på hospitalet efter ulykken. Foto: Privat.
Nickolas Glorian kom til skade i en trafikulykke d. 24 august i år. Han blev hurtigt bragt til Rigshospitalet med helikopter. Her ses han på hospitalet efter ulykken. Foto: Privat.
Vis mere

Nickolas Marcel Glorian er kommet meget alvorligt til skade. Han har bl.a. fået tre brud på sin nakke, og derfor bliver en helikopter tilkaldt for hurtigt at bringe ham til Traumecentret på hospitalet. Fra ulykken sker, til den 23-årig mand ligger på operationsbordet, går der blot 40 min.

»Det var altafgørende for min behandling, at jeg blev hentet i en helikopter. Det er jeg evigt taknemmelig for. Jeg undgik de bump og ryk, der ville have været i en ambulance, og det var ekstremt effektivt. Hvert minut tæller jo,« siger han.

Den nye helipad er ved at blive opført på Aarhus Universitetshospital. Det er meningen, at der også skal bygges en landingsbane i Odense. Foto: Tonny Foghmar
Den nye helipad er ved at blive opført på Aarhus Universitetshospital. Det er meningen, at der også skal bygges en landingsbane i Odense. Foto: Tonny Foghmar
Vis mere

Nickolas Marcel Glorian er ikke den eneste patient herhjemme, der har modtaget behandling fra en redningshelikopter. Siden november 2007 har de kunnet lande direkte på taget af hospitalet frem for i Fælledparken ikke langt fra hospitalet. Dermed er der sparet store mængder tid.

»Det kunne sommetider tage op til 45 min at omlade patienterne fra helikopter til ambulance og få kørt til Riget. Det var ret uhensigtsmæssigt,« siger klinikchef på Rigshospitalet, Jakob Trier Møller, om baggrunden for, hvorfor man besluttede at bygge en helipad, som man havde stor succes med i bl.a. USA og Tyskland.

Den ny landingsbane skal sikre, at patienterne hurtigt kan komme under behandling. Foto: Tonny Foghmar
Den ny landingsbane skal sikre, at patienterne hurtigt kan komme under behandling. Foto: Tonny Foghmar
Vis mere

Lægerne er ikke i tvivl om, at landingsbanen har været med til at redde liv, fortæller Jakob Trier:

»Hvis man f.eks. får en blodprop i hjertet, er det meget vigtigt, at man får en hurtig behandling, fordi det har betydning for, hvordan man får det siden hen, og om man overhovedet overlever,« siger han.

Der er overordnet to forskellige helikoptere, der flyver patienter til behandling på Rigshospitalet. Den ene er forsvarets helikopter med plads til to patienter. Den bruges primært til redninger til søs. Helikopteren er knap 20 meter lang. 5,3 meter høj og har en topfart på 309 km/t og vejer lidt over 10 tons. Foto: Rigshospitalet.
Der er overordnet to forskellige helikoptere, der flyver patienter til behandling på Rigshospitalet. Den ene er forsvarets helikopter med plads til to patienter. Den bruges primært til redninger til søs. Helikopteren er knap 20 meter lang. 5,3 meter høj og har en topfart på 309 km/t og vejer lidt over 10 tons. Foto: Rigshospitalet.
Vis mere

Til januar i år indvier Aarhus Universitetshospital en tilsvarende landingsplads, og fremover vil flere af universitetshospitalerne følge trop.

»Det gør jo især en forskel for folk, der bor i yderområderne og på øerne, at der kan komme specialiseret behandling på kort tid, og at de hurtigt kan blive bragt ind på hospitalet. Det giver en stor tryghed blandt patienterne,« siger akut- og overlæge, der flyver med helikopterne, Jesper Dirk.

Han mener, at helipaden har en anden vigtig betydning:

»Før i tiden, da vi overdrog patienterne til ambulance-redderne, gik der ofte meget information tabt. F.eks. om der havde været komplikationer undervejs i løbet af transporten. Det informationstab undgår vi i dag,« siger Jesper Dirks.

Tidligere landede helikopterne i København i Fælledparken ved siden af Rigshospitalet. Det var både kompliceret og tidskrævende. Foto: Rigshospitalet.
Tidligere landede helikopterne i København i Fælledparken ved siden af Rigshospitalet. Det var både kompliceret og tidskrævende. Foto: Rigshospitalet.
Vis mere

Tilbage til Nickolas Marcel Glorian, der i dag er sygemeldt fra sit arbejde som smed med speciale i vand. Han var heldig og undgik med nød og næppe at miste liv og førlighed. I stedet er han sluppet med bl.a. nerveskader i højre arm, der gør, at han lige nu har svært ved at bevæge den. Med tiden håber han, at genoptræning vil hjælpe ham.

»At jeg blev reddet så hurtigt, har givet mig de bedste muligheder for at komme videre med mit liv,« siger han.

Akutlægehelikopteren har plads til én patient, er godt 12 meter lang, 3,5 meter høj og har en topfart på 259 km/t. Den vejer godt 1,5 tons. Foto: Rigshospitalet.
Akutlægehelikopteren har plads til én patient, er godt 12 meter lang, 3,5 meter høj og har en topfart på 259 km/t. Den vejer godt 1,5 tons. Foto: Rigshospitalet.
Vis mere