Nye regler fra UEFA kan være på vej ind i dansk fodbold.

Og de nye regler vil FC København gerne udnytte - med det samme. De meldte tirsdag ud i en pressemeddelelse, at en æra efter denne sæson får en ende.

Det er slut med Carlsberg-logoet stående på brystkassen af FC Københavns fodboldtrøjer, hvor bettingfirmaet Unibet i stedet kommer til at pryde de hvide spilletrøjer.

Men Carlsberg forsvinder ikke helt væk fra løvernes spilledragt. Ikke hvis det står til FCK.

Hvis det står til FC København, kommer Carlsberg-logoet til at gå fra deres spilletrøjers bryst til ærmet.
Hvis det står til FC København, kommer Carlsberg-logoet til at gå fra deres spilletrøjers bryst til ærmet. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

»UEFA har for nylig åbnet op for muligheden for en individuel reklame på spilletrøjernes ærme. Og da vi aldrig går lavere end UEFA, hvad angår regelsæt, så vil det nok blive implementeret i dansk fodbold fra sæsonen 2021/2022,« siger turneringschef ved Divisionsforeningen Peter Ebbesen til B.T.

Og den mulighed for, at det med stor sandsynlig vil være lovligt med ærmereklamer fra næste sæson, har FCK udnyttet.

De har allerede meldt ud, at Carlsberg-reklamen flytter fra brystet til ærmerne på klubbens spilletrøjer. Det er dog noget, der stadig ikke er lovligt i denne sæson og heller ikke er blevet endelig godkendt til den kommende.

Peter Ebbesen understreger, at det i DBUs regelsæt er ulovligt med et ærmesponsorat lige nu, men at FCK kan søge om dispensation til, at Carlsberg-logoet kan være på spilletrøjens ærmer.

»Til setuppet i sæsonen 2021-2022 vil det være ret logisk, at man læner sig op ad UEFAs nye regelsæt. Vi lægger forslaget på bordet efter sæsonen, og så vil jeg mene, at der nok kommer en regeltilpasning.«

Om FCK har presset på for at få ærmesponsoratet indført er ikke Peter Ebbesens opfattelse. Han bekræfter dog, at han har været i dialog med FCK om regelændringen.

Det indtil videre ulovlige ærmesponsorat vil FCK indføre i den kommende sæson på klubbens spilletrøje.

Når FC København siger farvel til Carlsberg-logoet på brystet på de hvide spilletrøjer til sommer, har ølgiganten prydet spilletrøjen i hele 22 år.