Trods stor succes i den igangværende Superliga-sæson, kommer Randers FC ud med et underskud på fire millioner.

Superligaklubben præsenterede et underskud på 4,1 millioner kroner for det seneste regnskabsår. Det oplyser Randers FC på sin hjemmeside.

I forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet oplyser bestyrelsesformand Svend Lynge Jørgensen, at superligaklubben er til salg.

»Vi er parate til at sælge Randers FC helt eller delvist og er i gang med at finde en køber,« siger formanden til klubbens hjemmeside.

Foto: Henning Bagger
Vis mere

Den kronjyske fodboldklub, som er placeret på Superligaens fjerdeplads, havde i sidste sæson en omsætning på 60,2 millioner kroner.

Egenkapitalen lyder på 27 millioner kroner efter det seneste underskud.

Svend Lynge Jørgensen fortæller dog, at Randers havde mulighed for helt at undgå et regnskab med minus på bundlinjen.

»Vi kunne have fremvist mindst et nulresultat, hvis vi havde accepteret et efter vores mening for lavt bud på en af vores bedste spillere, men det gjorde vi ikke, da vi vurderede, at det ville koste for meget på resultaterne på banen,« siger formanden, som fortsætter:

»Der skal tilføres betydelige økonomiske resurser til investeringer i det sportslige budget over en årrække, hvis vi konstant skal spille med på højeste niveau. Det synes vi, en by som Randers skal.«

Svend Lynge Jørgensen mener, at sponsorgrundlaget i en by af Randers' størrelse er for lille, hvis klubben skal rykke sig fra at være en midterklub i Superligaen, som i enkelte sæsoner kommer i nedrykningsfare - eller decideret rykker ned - til at være en topklub.

»Selvom vi er meget tilfredse med den opbakning, vi får fra vores sponsorer og andre, så vurderer vi, at vi ikke kan skaffe de midler, der skal til lokalt ved aktieudvidelser og øgede løbende indtægter.«

»Vi tror heller ikke, at de største aktionærer i de største klubber i Danmark eller udlandet udelukkende investerer af kærlighed til fodbold eller den by de bor i, som de fleste af os nok har gjort det. Fodbold på højt plan er, om vi vil det eller ej, blevet en forretning og en del af underholdningsindustrien.«