Fire måneder efter superligaklubben AaB overraskende fyrede sin administrerende direktør, Stephan Schors, kom hans efterfølger midt i sidste uge på plads på kontoret i Aalborg Øst, og allerede nu er Thomas Bælum leveringsdygtig i et skarpt udsagn.

»Klubbens potentiale i forhold til den digitalisering og de muligheder, der er inden for det område, er ikke udnyttet,« siger 40-årige Thomas Bælum, der i 1999 som forsvarsspiller var med til at føre AaB frem til det danske mesterskab i fodbold.

Han understreger, at han har stor respekt for det arbejde, hans forgænger stod for, og svarer benægtende på spørgsmålet om, hvorvidt det skræmmer, at AaB’s bestyrelse i foråret valgte at fyre Stephans Schors.

»Nej, men det gør mig selvfølgelig ydmyg over for opgaven i forhold til, at jeg kan se, hvor gode resultater han har lavet, og hvordan han har gjort virksomheden stabil. Jeg vil mere sige, at jeg er ærefrygtig for at føre stafetten videre. Jeg har dog så tilpas megen selvtillid til at vide, at jeg kan tage AaB videre til næste skridt,« siger Thomas Bælum.

Hvordan har du det med at komme til en klub, der har meldt ud, at de i indeværende regnskab budgetterer med stort underskud?

»Det har jeg det selvfølgelig ikke fint med, men det er realiteterne. Det er svært at drive fodboldklub i Danmark, og som det er nu, er vi afhængige af transferindtægter og spillemæssig performance. Det, jeg kommer til at være tovholder for, bliver at drive en organisation, som kan udvikle produkter og den værdi over for såvel fans som sponsorer, så differencen mellem succes og fiasko på banen bliver minimeret.«

Hvornår får AaB overskud igen?

»Det kan jeg ikke sige så få dage efter min jobstart. Nu skal vi i gang med at lave en analyse, og derefter melder vi en strategi ud.«

Hvilke elementer kommer AaB's nye strategi til at indeholde?

»Jeg har af bestyrelsen fået udstukket tre fokusområder: kampoplevelse, sponsorer og digitalisering.«

Kan du uddybe dette?

»Det faldende tilskuertal er ikke kun noget, vi i AaB arbejder med, det er en generelt faldende tendens. Men jeg skal finde ud af, hvilke ting vi kan lege med omkring kampoplevelsen. Hvilke ting lægger vores supportere vægt på, og hvordan kan vi lave et bedre produkt, så det ikke kun er resultaterne på banen, der gør, at tilskuerne kommer på stadion, uden at det skal være gøgleri. For det er ikke det, vores fans vil have. Det skal fremadrettet blive mere attraktivt at komme på stadion. Hvad angår digitaliseringen, gælder det om at udvikle i den retning, som giver mening i forhold til det kommende analyse- og strategiarbejde. Når det arbejde i løbet af tre til seks måneder er fuldført, sætter vi retningen for den vej, AaB skal gå i fremtiden.«

Thomas Bælum er kommet til AaB efter syv år i en kommerciel funktion med ledelsesansvar hos vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad Danmark.

»Det, jeg i AaB er blevet ansat til, er at føre de innovative tiltag, der allerede er i gang, videre. Så det er ikke en revolution, jeg skal i gang med. Det er mere en udbygning af det stabile fundament, den tidligere direktion i klubben har bygget op,« lyder Thomas Bælums slutreplik.