»Jeg får en kæmpe effekt af det. Jeg har aldrig spillet bedre og aldrig været i bedre fysisk forfatning. Jeg må bare sige, det virker.«

Sådan siger FC Midtjylland-anfører Erik Sviatchenko i en reklamevideo for produktet Chanson – noget helt særligt vand, der har ændret alt for ham. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og det er det også, siger eksperter, der kalder det for decideret svindel.

Men først lidt om det såkaldte mirakelprodukt.

Den stærke forsvarsspiller reklamerer jævnligt for Chanson på sine sociale medier. Chanson er basisk, antiinflammatorisk drikkevand, der bryster sig af at være langt sundere end almindeligt postevand.

Foto: Instagram/Erik Sviatchenko
Vis mere

I sponsorerede opslag og stories deler Sviatchenko både billeder og videoer af produktet til sine små 67.000 Instagram-følgere, hvor han eksempelvis forklarer, at det er en fast morgenrutine at drikke det, ligesom han skriver, at det 'ikke bare er vand'.

Skulle nogen blive fristet til at købe produktet, så er det med at hive den store pengepung frem. En ioniseringsmaskine koster fra 11.000 og helt op til 24.000 kroner. Sviactchenko har modtaget en sådan maskine fra firmaet.

Men virker det så?

Nej. Slet ikke. Det siger Morten Elsøe, der er uddannet cand.scient. i molekylær ernæring og fødevareteknologi, og som til dagligt arbejder som selvstændig formidler med fokus på madmyter.

Foto: Instagram/Erik Sviatchenko
Vis mere

»Selve produktet lover en masse ting, som de pakker ind i, hvad der lyder som videnskabelige termer, men som ikke er det. Det, de lover, kan faktisk slet ikke lade sig gøre,« siger han.

»Derfor er det vildledende markedsføring, som får folk til at tro, at de kan få helbredsfordele, præstationsmæssige fordele og generel livskvalitetsmæssige fordele ved at drikke noget, der reelt set bare er vand.«

Morten Elsøe kommer blandt andet med et eksempel fra Chansons hjemmeside, hvor de forklarer, hvad der er meningen med drikkevandet.

De skriver blandt andet, at basisk og antiinflammatorisk mad og drikkevand har til hensigt at skabe en krop uden inflammation, ligesom at vandet giver et dagligt boost af ens immunforsvar. Men det er sort snak, mener han.

Foto: Instagram/Erik Sviatchenko
Vis mere

»En krop uden inflammation er en død krop. Fordi vi har konstant inflammation i gang, og det skal være der. Det holder for eksempel adskillige potentielle kræfttumorer væk og slår infektioner ned. En krop uden inflammation betyder, at man lynhurtigt ville dø af alt, man bliver inficeret med,« forklarer Morten Elsøe og fortsætter:

»Inflammation er altså en fast del af vores immunforsvar, så det her produkt skulle både øge og sænke inflammationen i kroppen. Det kan simpelthen begge dele, og det kan ikke lade sig gøre.«

Morten Elsøe er derfor heller ikke i tvivl om, hvorvidt Chanson er et produkt, man kan stole på.

»Det er altid et problem, når man promoverer noget, der ikke virker, for det flytter fokus fra det, der gør. Og det er da et særligt problem på baggrund af opdigtede effekter. Det er jo svindel.«

Morten Elsøe bliver bakket op af Hans-Jørgen Albrechtsen, der er professor ved Institut for Vand og Miljøteknologi på Danmarks Tekniske Universitet. Han understreger, at han ikke selv har lavet reelle undersøgelser af sådanne produkter, men er alligevel klar i spyttet:

»Jeg har ikke kendskab til nogen former for videnskabelig dokumentation af den påståede effekt,« siger han.

B.T. ville gerne stille Erik Sviatchenko en række spørgsmål til, hvorfor han reklamerer for produktet, men det har han ikke ønsket. I stedet skriver han i en sms:

»Som menneske er jeg fra naturens hånd nysgerrig og udstyret med et åbent sind. Den tilgang har jeg også brugt som fodboldspiller. Jeg forsøger altid at blive bedre og finde de ekstra procenter, der giver en lille fordel over for alle andre,« skriver han og tilføjer:

»Jeg føler, at det (vandet fra Chanson, red.) har haft en gavnlig effekt, men jeg ved også, at det måske ikke har samme indvirkning på alle andre, som det har haft på mine præstationer,« lyder det fra FC Midtjylland-stjernen.

B.T. har også været i kontakt med Mette-Marie Linding, der er direktør i Chanson Danmark. Hun bedyrer, at der ikke er blevet forsket i ioniseret vand i Danmark endnu.

»Jeg kan se, at der i langt størstedelen af tilfældene sker noget, og jeg har mange positive tilbagemeldinger på mit produkt. Jeg håber derfor, at nogen vil undersøge det grundigt og dokumentere, hvorvidt det virker eller ej.«