De europæiske erfaringer med enegang i tv-aftaler er dystre. Der kan vente Brøndby store udfordringer.

Siden Brøndby meldte sig ud af forhandlingerne om en kollektiv tv-aftale for Superliga-klubberne, har spørgsmålstegnene svævet over den københavnske vestegn. Hvem kan klubben sælge de digitale rettigheder til deres hjemmekampe til, og hvor meget kan de få for dem?

Bestyrelsesformand Aldo Petersen er ikke i tvivl. Klubben kan tjene meget mere ved at gå solo frem for at tilslutte sig en fælles aftale.

En optimisme, der dog ikke harmonerer med erfaringerne fra de europæiske ligaer.

- Hvis du spørger andre ligaer, så er budskabet, at det at få nogle partnere, man er sikre på betaler, er afgørende. Der er en meget tydelig tendens til, at partnere, der er uerfarne i at tjene penge på rettigheder, de smider dem på et tidspunkt. Det er sket i Holland, det er sket i Skotland, og det er et mønster, man ser rundt i Europa, siger Claus Thomsen, formand i Divisionsforeningen.

Hos Brøndby lyder hovedargumentet, at klubbens popularitet blandt tv-seerne slet ikke harmonerer med fordelingsnøglen blandt klubberne. Visionen er at tjene mere på at udbyde kampe som eksempelvis stream til computer og mobil.

Ifølge Jesper Jørgensen, fodboldøkonom i Deloitte, er der dog ingen fortilfælde, der styrker den påstand.

- Man kan jo se rundt i det europæiske landskab, Premier League og nogle af de andre store ligaer. Hvis nogle skulle kunne kapitalisere på alle de der platforme, så ville det være sådan et sted. Men de holder også det hele samlet. Hvis Premier League-klubberne havde kunnet se penge for enden af denne regnbue, så havde de for længst gjort det, siger Jesper Jørgensen og fortsætter:

- I alle de ligaer, hvor man ikke har stået sammen, er der opstået kæmpe problemer. Italienerne prøver at komme ud af det morads, som spanierne kæmper med lige nu, siger han og henviser til den spanske model, hvor FC Barcelona og Real Madrid løber med langt størstedelen af tv-pengene.

Det har skabt en afstand mellem topklubberne og de øvrige klubber, der har været med til at dræbe spændingen og interessen for mange af ligaens kampe.

Claus Thomsen er ikke overrasket over Brøndbys idéer på tv-fronten. Han fortæller, at Divisionsforeningen længe har testet disse idéer. Holdningen herfra er dog klar. En fælles aftale er for alles bedste. Og for den enkelte klub mere værd end de millioner, de indbringer sort på hvidt.

- Hvis man kan få en længerevarende stabil aftale, så er der en stor forretningsmæssig værdi i at have den sikrede likviditet frem for en usikker finansiel situation hvert år. Den stabilitet, det giver med en seksårig aftale, kan give adgang til nogle investeringer og udviklingsprojekter, man ikke kunne foretage ellers, siger Claus Thomsen.

Herunder kan du se BTs fodbold-debat-program 'Mandagstræner' tage debatten om TV-aftaler med Brøndbys kommunikations- og marketingdirektør Anders Bay