Har du også undret dig over, hvor de langærmede fodboldtrøjer er blevet af?

Nu har du svaret. Det kan simpelthen ikke svare sig at købe dem ind, da efterspørgslen fra spillerne er dalende. Sådan er det i hvert fald hos to af Danmarks største klubber Brøndby og FC København.

»Årsagen er meget praktisk. Spillerne er gladere for baselayer (en undertrøje, red.), fordi det sidder tættere til kroppen, hvor en langærmede trøje er mere flagrende i vinden. En baselayer føles bare mere behagelig at have på. Kroppen ånder bedre,« siger Leif Mortensen, der er materialemand i Brøndby IF, til Euroman, der fortæller, at det er fire år siden, at Brøndby-spillerne havde langærmede trøjer tilgængeligt i omklædningsrummet.

Vis mere

Leif Mortensen forklarer også, at en anden fordel, ved at en baselayer sidder tættere på kroppen, er, modstanderne ikke kan hive i ærmerne. Plus, at der er noget økonomi i kun at skulle bestille en slags trøjer hos deres trøjesponsor Hummel. Det er dermed fire år siden, at man sidst så en Brøndby-spiller gå på banen i en langærmet trøje. Det var dengang, spillere som Daniel Stenderup var i klubben. Han var en af dem, der var meget ivrig efter at spille i en langærmet dragt.

Hos FC København er det Adidas, der er trøjesponsor, og herfra lyder samme årsag til, at deres spillere også kun spiller i kortærmede trøjer.

»Det handler simpelthen om efterspørgslen. Der er for få, som ønsker de langærmede trøjer til, at vi producerer dem,« siger Sandra Essesjö, der er PR-chef for Adidas i Norden, til Euroman.

Vis mere