75 procent. Så meget kan du nedsætte din risiko for hovedskader ved styrt, hvis du spænder hjelmen, inden du springer på cyklen. Men hvor finder du så lige den rigtige hjelm, der vigtigst af alt beskytter hjernen, men som også samler street credit på cykelstien og ikke er for varm, tung eller strammer i panden?

Ifølge Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, skal du være grundig og besøge flere forhandlere, inden du vælger din nye hjelm.

»Så er udvalget større. Det er lidt ligesom at købe sko. De skal se flotte ud og være gode at have på, ellers får man dem ikke brugt,« siger hun.

Og så er der naturligvis sikkerheden. Alle cykelhjelme er godkendt efter den samme standard, så hvis du ellers vælger én, der sidder godt, og spænder den rigtigt, er du ifølge Pernille Ehlers på den sikre side.

LOG IND PÅ BT PLUS og få testen af de fem bedste cykelhjelme. Få også en guide til hvordan hjelmen skal sidde og hvilke godkendelsesmærkat du skal kigge efter.

Du får:

  • Artikel: Find den rigtige cykelhjelm
  • Test: Fem cykelhjelme der klarede sig bedst i test
  • Fakta: De kører med hjelm
  • Guide: Spænd efter

75 procent. Så meget kan du nedsætte din risiko for hovedskader ved styrt, hvis du spænder hjelmen, inden du springer på cyklen. Men hvor finder du så lige den rigtige hjelm, der vigtigst af alt beskytter hjernen, men som også samler street credit på cykelstien og ikke er for varm, tung eller strammer i panden?

Ifølge Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, skal du være grundig og besøge flere forhandlere, inden du vælger din nye hjelm.

»Så er udvalget større. Det er lidt ligesom at købe sko. De skal se flotte ud og være gode at have på, ellers får man dem ikke brugt,« siger hun.

Og så er der naturligvis sikkerheden. Alle cykelhjelme er godkendt efter den samme standard, så hvis du ellers vælger én, der sidder godt, og spænder den rigtigt, er du ifølge Pernille Ehlers på den sikre side.

På den sikre side – og lidt til

Ifølge en test af 18 cykelhjelme, som trafiksikkerhedforsker Helena Stigson har lavet for det svenske forsikringsselskab Folksam, skal du dog alligevel være lidt ekstra opmærksom i valget af cykelhjelm, hvis du vil være på den helt sikre side. Testen, som den svenske trafikforsker gennemførte, er ifølge Helena Stigson mere virkelighedsnær end de test, cykelhjelme normalt godkendes efter. Hun har nemlig også testet, hvordan hjelmene virker ved rotationsstyrt.

Et rotationsstyrt kunne være et styrt ud over styret, hvor du rammer en kant eller overflade i en ’skæv’ vinkel. På den baggrund konkluderer Helena Stigson, at forskellen på de bedste og de dårligste hjelme i testen er så stor, at nogle hovedskader kan undgås, hvis man bruger en af de fem testvindere.

»Den væsentligste forskel mellem en god og en dårlig hjelm er, hvordan den beskytter dit hoved på skrå belastninger. Hjelme, der har rotationsbeskyttelse, giver en generel mindre belastning på hjernen,« siger hun i en pressemeddelelse om testresultatet.

Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik, fastholder dog, at man i høj grad kan komme omkring det ved at sikre, at hjelmen sidder tæt ind til hovedet, og den er spændt godt fast, så den ikke glider frem og tilbage.

Fem testvinderecykelhjelmene, der ifølge trafiksikkerhedforsker Helena Stigson klarede sig bedst i test.

Bell Stoker MIPS

  • Pris: ca. 1.000–1.400 kroner
  • Vægt: 330 gram
  • Størrelse (cm): 52–56, 55–59, 58–62
  • Kommentar: Rotationsbeskyttelsen fungerer godt.

Giro Savant MIPS

  • Pris: ca. 1.000–1.300 kroner
  • Vægt: 270 gram
  • Størrelse (cm): 51–55, 55–59, 59–63
  • Kommentar: Rotationsbeskyttelsen fungerer godt.

POC Octal AVIP MIPS

  • Pris: ca. 3.500 kr
  • Vægt: 260 gram
  • Størrelse (cm): 50–56, 54–60, 56–62
  • Kommentar: Den dyreste! Rotationsbeskyttelsen fungerer godt.

Spectra Urbana MIPS

  • Pris: ca. 650 kr
  • Vægt: 270 gram
  • Størrelse (cm): 54–60
  • Kommentar: Rotationsbeskyttelsen fungerer godt. En mindre dækning af hovedet.

Hövding 2.0

Pris: ca. 2.300 kroner

Vægt: 670 gram

Størrelse (cm): Halsomkreds mindre end 37 cm: small – halsomkreds større end 37 cm: medium

Kommentar: Den klarede sig bedst i alle test. Adskiller sig dog, da det er en krave, man tager om halsen, og som pusters op som en airbag omkring hovedet ved styrt. Ulempen er dog, at den kun udløses ved styrt, så hvis du slår hovedet mod en gren, mens du sidder på cyklen, beskytter den ikke. Skal lades op.