Lyt til artiklen

Vi ved vist alle godt, at en aften med rigelige mængder alkohol kan give tømmermænd. Men faktisk kan du risikere lignende symptomer ved at gå amok i juleaftens lækkerier uden at tænke dig om.

Du er godt i gang med din tredje portion steg og and og forude truer risalamanden med at lægge dig helt ned i en døs af, ja, faktisk decideret ubehagelig mæthed.

Det problem kender mange danskere til, og symptomerne på ukontrolleret indtag af julebordets fortræffeligheder kan faktisk minde om de tømmermænd, som julemåneden ofte også byder på.

»Overspisning kan være forbundet med ubehag, fordi tarmene bliver udspilet så meget, at det kan komme til at gøre ondt. Man kan få forstoppelse, da der simpelthen kan være for meget mad, der skal igennem systemet. Du kan få ondt i maven, halsbrand og kvalme,« forklarer Per Brændgaard, der er ernæringsekspert (cand.scient.) og foredragsholder.

Inge Tetens, der er professor i ernæring på DTU Fødevareinstituttet, bakker op og forklarer, at kroppen kun har brug for en vis mængde energi, og slet ikke så meget, som man får ved julens madfest, hvor både fedt, kulhydrat og protein er faste gæster:

»Rent fysiologisk så har kroppen ikke brug for alt den mad. Kroppen er en maskine, der har brug for noget energi hele tiden, ligesom en bil har brug for benzin. Når man så bliver ved med at læsse på, så opstår spørgsmålet om, hvor kroppen skal gøre af den energi,« siger Inge Tetens.

Spis med hjernen

Har du lyst til at undgå madtømmermænd, handler det ifølge Per Brændgaard om, at du hanker op i dig selv mentalt og nyder maden langsommere. For nydelse har ikke noget at gøre med at vælte sig i maden:

»Man kan prøve at være bevidst, når man spiser. Julemaden tvinger sig jo ikke ind i kroppen, det er en adfærd. Slå din spiserobot fra og forsøg at nyde maden. Folk tror, at de får optimal nydelse ved at overspise, men i virkeligheden nyder de maden for lidt. Du skal prøve at skifte gear og nyde maden ved at nyde hvert enkel mundfuld julemad,« siger Per Brændgaard.

Inge Tetens er samtidig på banen med et simpelt husmor-råd og foreslår, at du eventuelt kan vælge at være lidt aktiv juleaften:

»Et simpelt husråd er at tage det, du godt kan lide, men lad være med at tage dobbeltportion af det hele.«

»Og hvis man nu sidder omkring julebordet og ikke rører sig, bruger kroppen ikke alt den energi, den får ind. Man kan jo tage en god gåtur efter julemiddagen for at brænde lidt af kalorierne af,« siger Inge Tetens.