Disse råd kan ikke hjælpe med at sænke lipoprotein(a), men de kan hjælpe meget med at minimere dine andre risici for åreforkalkning og blodpropper

Disse råd kan ikke hjælpe med at sænke lipoprotein(a), men de kan hjælpe meget med at minimere dine andre risici for åreforkalkning og blodpropper:

MEDICIN

Almindelig kolesterolmedicin i form af statiner hjælper ikke på at sænke lipoprotein(a)-værdien. Alligevel skal patienter med højt lipoprotein(a) som det første behandles med statiner, da man herved sænker det almindelige kolesterol.

Der findes dog anden medicin som Niacin eller Nikotinsyre, som er et B-vitamin, der kan sænke værdien. Nikotinsyre har dog flere, men ufarlige bivirkninger, som rødme og kløe i ansigtet og diarré.

Det tyder på, at hvis lipoprotein(a) sænkes, så mindskes også risikoen for åreforkalkning og blodpropper. Der mangler dog stadig store, gode medicinske forsøg, der slår effekten ved at sænke værdien helt fast.

Tab dig

Den vigtigste årsag til et højt triglyceridtal er overvægt. En fornuftig vægt modvirker dannelsen af det skadelige kolesterol i blodet. Sørg for at dit BMI-tal kommer under 25. (vægt i (kg) divideret med højde i (m)).

Dyrk motion

Fysisk aktivitet er sundt for krop og hjerte og er med til at holde vægten nede. Det er videnskabeligt bevist, at motion modvirker det dårlige kolesterol. En halv time om dagen.

Alkohol med måde

Alkohol får niveauet af triglycerid til at stige meget. »Bare« tre genstande om dagen kan hos nogle få triglyceridtallet op på 30. Hold dig til genstandsgrænsen.

Fedt

Generelt anbefales det at begrænse indtagelsen af mættet fedt, der især findes i smør, kød, fed mælk og erstatte det med enkelt umættet fedt, som typisk findes i planteolier som olivenolie og rapsolie, samt i fede fisk, avocado og nødder.

Spis fisk

Fede fisk som makrel, sild og laks er gode til at sænke LDL-kolesterolet og triglycerid. Prøv med 300 g fisk om ugen. 2-4 g fiskeolie som dagligt kosttilskud kan også hjælpe på forhøjet triglycerid.

Kosttilskud

Der findes flere midler, der har vist sig effektive bl.a. guar, loppefrø, hvidløg, Q10, vitamin B3.

Drop cigaretterne

Tobaksrygning er den faktor, som har størst indflydelse på dit hjertes velbefindende. Når du kvitter tobakken, nedsætter du risikoen for at få hjerte- og kredsløbssygdomme væsentligt. Hvis du har haft en blodprop i hjertet, vil et rygestop halvere din risiko for at få en ny blodprop. Hvor meget ryger du? Der er klar sammenhæng mellem, hvor meget du ryger og din risiko for sygdom. Du har op til fire gange større risiko for åreforkalkning i hjertet, hvis du er storryger: det vil sige, hvis du ryger mere end 15 cigaretter om dagen.

Pas på sukker

Hold igen med sukker og sukkerholdige drikke, da det øger din vægt. Du bør også være opmærksom på, hvor meget frugt (fructose) du får. Du bør maks. spise tre stykker frugt om dagen.

Olivenolie

De fleste fedtsyrer/olier er næsten neutrale over for triglycerid-tallet, men nogle, f. eks. kokosolie og palmeolie, har samtidig den negative effekt, at det øger det onde LDL-kolesterol. Men der findes heldigvis olier, der ifølge Hjerteforeningen er gavnlige for både det totale, det onde (LDL) og det meget onde kolesterol (IDL og VLDL). Det er bl.a. olivenolie og rapsolie.

Kilder: Børge Nordestgaard, kolesterolforsker og professor, Hjerteforeningen, Steen Stender, professor og kolesterolekspert.