Klagerne bliver ved med at hagle ned over sommerhusudlejningsfirmaet, Novasol.

B.T. har i de seneste uger dokumenteret, hvordan Novasol udlejer sommerhuse til danskerne, der er langt fra det, de bestiller. Senest gik det ud over Martin Ruby, der blev mødt af døde dyr og huller i væggene, da han trådte ind i et af Novasols sommerhuse.

Nu er den gal igen.

Hanne Schelander Korsgaard havde planlagt en tur til Lolland sammen med sin mand og to små børn på otte og fem år.

Men det, der skulle have været en hyggelig sommerferie i det syddanske, udviklede sig til et sandt skimmelsvampsmareridt for den lille familie.

»Det første, vi møder er en stank af fugt og jeg kan efterfølgende se, at der er skimmelsvamp under vasken på toilettet. Der er også en varmluftsbeholder, hvor der står en spand under, så vi kan se, at der er noget i huset, der er utæt.«

»Et af værelserne var så fugtigt at være i, at vi slet ikke kunne bruge det. Vi forsøgte at gøre hovedrent og lufte ud på fuldt tryk alle dagene, men det var stadig ikke til at holde ud at være i. Da vi senere gik op på husets øverste etage, fandt vi ud af hvorfor.«

På det ene værelse i sommerhuset lider gulvtæpperne
På det ene værelse i sommerhuset lider gulvtæpperne Foto: Hanne Schelander Korsgaard
Vis mere

På husets øverste etage blev familien fra Østjylland mødt af en jungle af skimmelsvamp og gulvbrædder, der tydeligt havde været udsat for vandskader. Det blev for meget for familien, der måtte aflyse ferien, da børnene blev syge under opholdet i et af Novasols sommerhuse.

»Vi endte med at tage hjem tre dage før. Vi kunne simpelthen ikke blive der en hel uge - også fordi begge vores unger havde kraftig hovedpine og rigtig dårlig mave. Deres sygdom forsvandt sjovt nok, da vi tog hjem, så noget kunne tyde på, at det var på grund af skimmelsvampen.«

»Vi tog puder og dyner med i de dage, vi var der. De er nu fuldstændig ødelagt og er klar til at blive smidt ud,« siger Hanne Schelander Korsgaard til B.T.

Det var noget af et syn, der mødte familien, da de trådte op på øverste etage
Det var noget af et syn, der mødte familien, da de trådte op på øverste etage Foto: Privatfoto: Hanne Korsgaard
Vis mere

Der var ikke meget hjælp at hente fra Novasols kundeservice, der efter gentagende mails og telefonopkald, stadig ikke er vendt tilbage til familien.

»Jeg synes, det er vanvittigt, at de ikke vil gå i dialog med mig. Jeg forventer en kompensation, fordi vi endte med at tage hjem før tid, og jeg har brugt enormt meget krudt på at gøre rent i hele sommerhuset,« uddyber Hanne Korsgaard.

Det er over en uge siden, at hun kontaktede Novasol, men hun har stadig ikke hørt fra dem.

B.T. har kontaktet firmaet for at få svar på kundehåndteringen. I et skriftligt svar, skriver Novasol:

»Vi anerkender, at der er enkelte gæster, som har oplevet, at vi ikke har levet op til deres forventninger, og som har oplevet længere behandlingstid i vores kundeservice.«

»For at forbedre vores kundeservice har vi ansat 20 nye medarbejdere, som vi er i gang med at oplære. Det er deres første højsæson i vores kundeservice, og det tager tid at få den nødvendige erfaring, så de hurtigt og effektivt kan løse henvendelser.«

B.T. spurgte også ind til om familien fra Østjylland kunne regne med at få en kompensation for deres forkortede ferie. Til det skriver firmaet:

»Selvom vi gør vores bedste og også har fået hjælp fra andre dele af vores organisation i denne travle periode, har enkelte desværre oplevet længere behandlingstid på deres henvendelser og tilbyder kompensation, hvor det er berettiget.«

Luksusfældens økonomiske ekspert Mette Djernis kommer i seneste udgave af podcasten Spar Kassen foruden gode spareråd også med fortællingen om en helt særlig Luksusfælden-deltager, der gjorde stort indtryk. Det kan du høre fra 4.45 minutter inde i afsnittet.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.