24 råd fra stresscoach vil guide til, hvordan du får glæden ind i hverdagen.

Tidligt op, stramme deadlines, madindkøb og vasketøj bliver hurtigt en del af ‘hverdagens trummerum’, men det vil stresscoachen, Lisbeth Fruensgaard, sætte en stopper for. Du skal nemlig nyde hverdagen og huske alt det gode i dit liv, i stedet for at tænke sorte tanker og være negativ. Igennem hendes nye bog ‘Hverdagsglæde 24 sikre veje til mere glæde i din hverdag’ vil hun hjælpe læseren til at sætte pris på hverdagen og finde smilet frem.

»Mange baserer deres liv på ferier og weekender, og vi glæder os til at komme væk fra den ulidelige hverdag. Men der er flere hverdage end ferier og weekender. Så det er helt skørt, at vi ikke har en hverdag, vi holder af,« siger Lisbeth Fruensgaard.

Hun er uddannet coach, stresskonsulent og mindfulness-træner. I dag coacher hun klienter, som er ramt af stress eller depressioner til at få mere ro og overskud. Hendes største ønske er, at færre danskere bliver ramt af stress.

»Glæden kan drukne i hverdagen. Man forsøger at overleve i stedet for at leve, fordi man har så travlt. Når glæden forsvinder, så er det nemmere for stress at snige sig ind,« fortæller Lisbeth Fruensgaard.

Skru op for musikken og find danseskoene frem er et af de mange råd, som man kan gøre på en trist dag. Glæden er du nemlig selv herre over, mener Lisbeth Fruensgaard. Hun skriver i det første kapitel i bogen, at glæde er et valg, og du selv er herre over, om du får en god dag eller en dårlig. Derfor mener hun, at det er vigtigt, at du tænker positivt, så du får en positiv tilværelse. Hvis hverdagene er fyldt med leverpostej, ærinder og negativitet kan det i værste tilfælde ende med stress.

Lisbeth Fruensgaard har selv eksperimenteret med forskellige måder at blive glad på i sin hverdag, de bedste råd har hun så samlet i bogen. Men udover det, så har hun også dykket ned i forskellige studier omkring glæde.

Lisbeth Fruensgaards bedste råd:

Tag lederskab
Det vigtigste råd ifølge Lisbeth Fruensgaard er, at glæden er et valg, og du skal tage lederskab over dit liv og din glæde. Uanset hvor dårlig en dag, du må have, skal glæden være en del af dit liv. Drop brok, konflikter, sort syn og dårlig energi, da den stjæler glæden.

Smil og tag en dans
Find danseskoene og smilet frem. Selvom du kan være i dårligt humør, og det virker kunstigt at smile, så gør det dig faktisk glad. Derfor op med hagen og send et smil.
Ellers så sæt en god sang på og dans. Det hjælper, hvis du har mange negative tanker, i stedet bliver du fyldt med positiv energi.

Brug tankens kraft
Brug dine tanker til at få en god dag. Fremtiden og glæden er afhængigt af de tanker, som du tænker. Din opfattelse af verdenen bliver formet af de tanker du har, så hvis du tænker negativt, så bliver din fremtid og din opfattelse også negativ.
Prøv selv at læg mærke til, hvad din indstilling er og dine tanker til bestemte ting. Læg de dårlige tankevaner væk og husk den gode indstilling.

Bryd vanerne.
Husker du at fejre hverdagen? Du skal huske at gøre nye ting i din hverdag eller gøre ekstra ud af tingene. Det giver lidt mere glæde til en ellers kedelig dag. Du kan tage en buket blomster med hjem, bage en kage til dine kollegaer uden en bestemt anledning eller tage den flotte kjole på, selvom det bare er en kedelig mandag.

Den nye lyserøde bog udkom d. 30 marts. Vis mere