Træt af at vende og dreje dig i sengen? Amerikansk læge mener at have den ultimative løsning.

Der findes mange gode råd til, hvordan man falder hurtigt i søvn om aftenen. Nogle af dem kan du læse i galleriet over artiklen.

Men den amerikanske læge og sundhedsekspert Andrew Weil mener at have fundet en af de absolut mest effektive metoder.

Det kaldes 4-7-8-metoden, og er en simpel vejrtrækningsøvelse, som efter sigende får folk til at falde i søvn på blot et minut.

Det er ikke sikkert, øvelsen virker, første gang man prøver, men det kan betale sig at træne den.

Dr. Andrew Weil er en af USA mest benyttede sundheds-eksperter i amerikanske medier, og bruges blandt andet af CNN og Huffington Post.

Om hans råd virker på dig, kan du imidlertid kun selv finde ud af.

Der er flere gode råd til at falde i søvn herunder:

Råd 1: Ikke skarpt lys inden du skal soveFå så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vis mere

Råd 2: Fald eventuelt i søvn til disse lydeVent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen.Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vis mere

Råd 3: Fald i søvn til dette lysVores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. Vis mere

Råd 4: Sov i dette lys- Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. Vis mere

Råd 5: Hellere total sovetid- Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen.Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Vis mere

Råd 6: Bliv vækket blidt #1 - LydDet er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen.Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Vis mere

Råd 7: Bliv vækket blidt #2 - LysDu får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt.- At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vis mere

Råd 8: Rent sengetøjVask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vis mere

Råd 9: Luft udEn god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse.Kilde: Jesper Højager Fabech Bille Vis mere