De danske unge er for dårlige til at bruge gummi, og tre ud af fire har haft ubeskyttet sex med en ny partner. Nu skal sjove designs på pakkerne gøre dem mere taske-venlige.

For på trods af talvis af kampagner er de unge stadig meget dårlige til at bruge kondomer, når de havner sammen i lagnerne. Og der er stor forskel på hvem, der egentlig gerne ville bruge kondom, og hvem der rent faktisk får brugt dem.

Næsten 7 ud af 10 danske unge ville gerne bruge kondom med en ny partner, hvis det alene var deres valg. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Megafon for Sundhedsstyrelsen, hvor 622 unge mellem 15-29 år har svaret.

300621233.jpg

Sexvideo med Sofie blev pludselig delt overalt på skolen: Nu har hun fået en historisk erstatning

Igen i år kører kampagnen Kun Med Kondom, der skal få flere unge til at pakke den ind og undgå sexsygdomme som klamydia og herpes. Det viser sig, at hver fjerde får en sexsygdom mindst én gang, inden de fylder 25 år.

Sidste år blev 34.132 personer diagnosticeret med klamydia i Danmark. Det er det højeste tal, der nogensinde har været i Danmark.

»Blandt unge kvinder hersker en udbredt misforståelse om, at mænd ikke vil bruge kondom med en ny partner. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at det kan være svært at foreslå kondomet, og mange er nervøse for at blive afvist,« siger Ingeborg Mark Jacobsen, som er fuldmægtig i Sundhedsstyrelsen.

For at give de unge mere lyst til at have kondomer i tasken, pungen eller i nærheden, har Sundhedsstyrelsen bedt tre unge designere om at komme med deres bud på, hvordan kondompakker kunne se ud for at blive mere taske-venlige.

SexSeng

Få mere nydelse – og bedre sex: Du kan selv gøre meget for at blive bedre tilfredsstillet

De unge på gaden bekymrer sig dog ikke så meget om, hvordan indpakningen ser ud, når de har brug for et kondom.

»Jeg ved ikke, om kondomer med et flot design, kunne få mig til at bruge kondomer. Jeg tænker, at det mere er en nødvendig ting, så jeg ved ikke om indpakningen vil ændre det,« siger Victor Hertz på 17 år, der studerer på Niels Brock.

»De er lidt anderledes, end hvad man er vant til, og der er mere æstetik i dem. Jeg ved ikke, om de kunne få flere til at bruge kondomer, for mig handler det ikke om designet,« siger studerende Caroline Mølhave på 23 år.

Men kondomerne er mere end bare flot design, de tre unge designere har nemlig brugt deres egne erfaringer til at designe indpakningen.

Design 1: Lavet af Kristel Laurits, 29 år, uddannet tekstil-designer

»For mig handlede det om at lave et flot mønster. Jeg tænker, at sex skal være noget mere mere frit, som unge ikke skal tænke som noget skamfuldt, men i stedet noget mange flere vil tale om. Og for mig er det vigtigt at fremme oplysninger om sexsygdomme, det er vigtigt fordi jeg selv er ung, og jeg har oplevet at man har svært ved at spørge om, hvem der har kondomet. Jeg har lavet det som en labyrint, hvor man kun med kondom kan komme igennem,« siger Kristel Laurits.

Kristel

Design 2: Lavet af Laura Julie Brage, 24 år, studerer på kunstakademiets arkitektskole

»Jeg tog udgangspunkt i mig selv, fordi jeg selv har været ret dårlig til at have et kondom. Jeg har aldrig haft lyst til at købe dem, fordi jeg har følt mig fremmed overfor kondomerne, fordi de alle sammen er markedsført til voksne og meget med sex, og i kæmpe pakker. Jeg ville gerne gå væk fra det der lidt porno agtigt, men at det der står extreme eller magic og at det skulle være i neonfarver. Derfor tænkte jeg at jeg ville lave noget mere neutralt, der ikke behøvede at gøre opmærksom på hvad det var. Så man ikke skal tænke over, om det måske faldt ud af tasken,« siger Laura Julie Brage.

Laura

Design 3: Lavet af Frederik Wendt, 22 år, studerer Visuel Kommunikation

»Det sjove ved designet er, at man kan informere, og ikke kun bruge det som indpakning. Derfor har jeg lavet information på pakken, og så jeg har brugt designet på at informere yderligere om produktet. Jeg har lavet det som den leg, hvor man skal finde ord, i en bogstavsjungle. Så snart man får det i hånden, så bliver man lidt nysgerrig på, hvad det er, der står. Jeg synes, det er sjovt at udfordre forbrugeren i de designs, som jeg laver,« siger Frederik Wendt.

Frederik

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.