Det er en satsning på et tocifret millionbeløb, Den Blå Avis-millionæren Karsten Ree på fredag præsenterer for Prins Joachim og pressen i Parken.

Der er indkøbt to Panoz LMP Roadsters, der hver repræsenterer en værdi af cirka fem millioner kroner. Hertil kommer udgifter til teamet og selve driften, så den racergale mangemillionær har langt over 10 millioner kroner ude at svømme, inden det nye team har kørt én meter.

For Karsten Ree, der var en succesrig racerkører på nationalt plan i 1960'erne, og som stadig hygger sig med sporadiske optrædener i det danske formel 2000-mesterskab, er million-udgifter til racing ikke noget nyt.

I perioden 1997-99 postede Den Blå Avis over fem millioner om året i Jason Watt's formel 3000-karriere, og i år har han erhvervet halvdelen af den engelske racer-entreprenør David Sears' omfattende imperium "David Sears Motorsport".

Ved siden af at drive to af de bedste teams i formel 3000 har David Sears Motorsport personlige management-kontrakter med en række kørere som for for eksempel Jan Magnussen og columbianeren Juan-Pablo Montoya.

De to Panoz-racere i Karsten Ree's nye langdistance-team skal udover 24-timers løbet i Le Mans indsættes i den nye "Sports Racing World Cup" serie, der omfatter 11 løb over hele kloden.

Den ene bil bliver et rent dansk anliggende med John Nielsen, Thorkild Thyrring og endnu en dansker - sandsynligvis Kurt Thiim - bag rattet.

Den anden bil er, efter hvad B.T. erfarer, udset til at blive teamets uoffcielle "money-maker", for her søger man velhavende, udenlandske kørere, der vil købe sig til et sæde.

Både Thorkild Thyrring og John Nielsen har tidligere erfaring fra Sports Racing World Cup. Den erfarne danske duo har i de seneste uger været tæt på at få en endnu ældre "teamkammerat".

Paul Newman, 73-årig racergal skuespiller og medejer af ChampCar-teamet Newman-Haas, testede for nylig en Panoz LMP Roadster på Daytona-banen i USA med henblik på deltagelse i 24-timers løbet på Daytona samme sted i begyndelsen af februar.

Selvom Newman skal have sat ganske konkurrencedygtige tider i den voldsomme Panoz med over 600 hk, har filmstjernen opgivet planerne om at køre i Daytona.

Det præcise program for det danske Panoz-team, der får englænderen David Price som teknisk "bagmand", omgærdes af megen hemmelighedskræmmeri, men det ventes at Nielsen, Thyrring og co. stiller op i hovedparten om ikke alle afdelinger i Sport Racing World Car-serien.

Den Blå Avis benægter stadig officielt ethvert kendskab til projektet.