Hun var mest kendt for sine store hit, som det vilde musik-ikon hun var.

Men faktisk havde Tina Turner, der gik bort onsdag, også stor betydning for den australske sportsverden.

»Tina Turner gjorde det moderne at blive fan af rugby-ligaen.«

Sådan siger Steve Roch, der er en legende hos Tigers, til Daily Telegraph om den forskel, Tina Turner endte med at gøre.

Tiden skal skrues tilbage til 1989, hvor den verdensberømte sangerinde var med i en tv-reklame. Hun sang 'What you get is what you see', og i reklamen, der kan ses her, hvor der vises forskellige klip af rugbyspillere, hvor de træner, løber på en strand, spiller kamp og lignende, alt imens sangen kører.

Den varede to minutter, og formålet var, at rugby skulle fremstå som en mere familievenlig sport, og samtidig ønskede man også, at flere kvinder fik øjnene op for det

Reklamen beskrives som 'et modigt træk', men den blev uhyre populær og nærmest ikonisk i Australien, og efter Tina Turner udgav sit store hit 'The Best' i 1990, optog hun endnu en reklame.

Noget, der betød, at hun i 1993 optrådte med netop den sang i 1993 ved den store fodboldfinale i Sydney.

Tina Turner tilbage i 1989.
Tina Turner tilbage i 1989. Foto: Anonymous
Vis mere

Sangen genindspillede hun efterfølgende med Jimmy Barnes, og han er nu blevet fast inventar, når der skal være underholdning til den store sæsonfinale.

Slutningen af 1980erne og starten af 1990erne var en kæmpe æra i rugby-historien, der kom flere fans til, og det skyldes i høj grad Tina Turner.

»Jeg tror, de reklamer var de bedste nogensinde i australsk sport. Det fik rugby-ligaen på verdenskortet,« siger Steve Roach.

Det var Tina Turners repræsentant, der onsdag kunne dele den triste nyhed om sangerens bortgang med resten af verden.

»Tina Turner, 'Dronningen af ​​Rock and Roll', er i dag død fredeligt i en alder af 83 efter lang tids sygdom i sit hjem i Küsnacht nær Zürich, Schweiz. Med hende mister verden en musiklegende og et forbillede,« lød det.

Hun efterlader sig sin mand og to børn.