Facebook går nu helt nye (sports)veje.

Det sociale medie har sikret sig rettigheden til at vise en baseballkamp fra den bedste amerikanske række, MLB, hver fredag. 20 kampe i alt fra MLB i denne sæson, der forhåbentlig for den mere neutrale fan byder på lige så god underholdning, som da tre smukke og frække piger stjal opmærksomheden på tilskuerpladserne.

Første kamp på Facebook er fredag aften mellem Colorado Rockies og Cincinnati Reds.

Facebook har ikke eneret til at vise de pågældende kampe, der bliver streamet i samarbejde med den lokale tv-udbyder, lyder det i følge Business Insider.

Facebooks sportschef, Dan Reed, glæder sig til det nye samarbejde.

»Baseball-kampe er unikke i den forstand, at det skaber oplevelser i et fællesskab, da snakken og ritualerne på tribunen ofte er lige så betydningsfulde som de ting, der sker på banen,« siger Dan Reed.

Colorado Rockies bliver vist på Facebook fredag aften.
Colorado Rockies bliver vist på Facebook fredag aften. Foto: Hannah Foslien
Vis mere

Desværre for danske baseballfans bliver det ikke muligt at streame kampene på dansk grund. Det er kun muligt i USA.

Aftalen er et godt billede på, at Facebook forsøger at gøre indhug i tv-selskabernes markedsandele, og det sociale medie fra San Francisco-området er ikke de eneste 'udefrakommende', som forsøger på netop det.

Også Amazon har i følge Wall Street Journal betalt 50 millioner dollars for at kunne streame 10 NFL-kampe fra den bedste amerikanske fodboldrække, som danske Andreas Knappe har gode muligheder for at blive en del af. Verizon har angiveligt betalt 21 millioner dollars for at streame en NFL-kamp eksklusivt.

I 2015 måtte Yahoo af med 15 millioner dollars for at streame en NFL-kamp.

Det er ikke sluppet ud, hvor meget Facebook betaler for MLB-kampene, men det skulle være mærkeligt, om beløbet ikke også er i millionklassen.