Firmaet Mondelez, der ejer brandet Marabou, kom i slutningen af maj på Ukraines sorte liste

DBU sætter alle aktive kampagner med Marabou og kvindelandsholdet på digitale platforme og sociale medier på pause.

Det fortæller kommunikationschef for DBU Jakob Høyer til Ritzau.

Det sker som følge af, at firmaet Mondelez, der ejer brandet Marabou, i sidste uge kom på Ukraines sorte liste over firmaer.

Marabou er havnet på listen, fordi Ukraine vurderer, at koncernens forretninger bidrager til Ruslands krigskasse og dermed er med til at finansiere invasionen af Ukraine.

- Da vi blev opmærksomme på, at Mondelez stadig har mange aktiviteter i Rusland, og er kommet på den her sortliste, så tog vi sammen med Mondelez initiativ til at sætte samarbejdet i bero, siger han.

Det er blandt andet planlagte kampagner i forbindelse med det forestående VM i kvindefodbold denne sommer, der sættes i bero.

- Vi havde planlagt alle mulige kampagner, der skulle køre på digitale platforme som tv, sociale medier, kvindelandsholdet kanaler og Marabous kanaler.

- Det er sat i bero nu. Det kommer til at stå og vente på, om vi kan bruge det ved senere lejlighed, siger Jakob Høyer.

Han understreger, at DBU ellers har været "rigtig glade" for samarbejdet med Marabou Danmark.

- De har været en meget aktiv samarbejdspartner i at styrke hele fortællingen om kvindelandsholdet, siger Jakob Høyer.

/ritzau/