Når Nanna Rumohr møder ind på kontoret nord for København, er det som marketingdirektør for et af verdens mest genkendelige brands. Alligevel begynder hendes arbejde i Danmark sjældent med internationale manualer.
»Selvom vi er et globalt brand, er det afgørende for mit team og mig, at vores kampagner og aktiviteter opleves relevante og forankrede i danske værdier,« fortæller hun og tilføjer, at arbejdet i Danmark ikke kun handler om at være synlig – men om at være til stede på en måde, der føles nærværende og i øjenhøjde.

Et lokalt samarbejde med Carlsberg
Den lokale forankring mærkes også i det partnerskab, der i årtier har formet Coca-Colas tilstedeværelse herhjemme. For selvom brandet er globalt, bliver meget af arbejdet i Danmark til i tæt parløb med Carlsberg: en samarbejdspartner, der på mange måder er lige så indgroet i dansk kultur, som Coca-Colas røde farve er på hylderne.
For Nanna Rumohr er samarbejdet derfor også langt mere end en praktisk aftale.
»Mange danskere ved godt, at vi arbejder tæt sammen med Carlsberg, men de færreste ved, hvor integreret samarbejdet faktisk er,« siger hun og tilføjer:
»Samarbejdet betyder, at alt, hvad vi gør, skal give mening i en dansk kontekst. Det skaber derfor et stærkt fundament for vores måde at arbejde på, så vi kan lave kampagner og projekter, der føles autentiske og bygger på dansk stolthed og kvalitet.«
Fra den ikoniske yoyo til Share a Coke
En stor del af Coca-Colas lokale tilstedeværelse handler om at skabe de øjeblikke, der bliver siddende i os. De kampagner og små ritualer, der gør at brandet ikke kun er noget, man drikker – men noget, man husker.
For mange starter minderne med en reklame, en jingle eller en etiket med ens eget navn. For Nanna Rumohr er det et helt andet ikon, der står tydeligt: yoyo’en
»Hvis man er fra min generation, kan man ikke sige Coca-Cola uden at tænke på yoyo’en.«
»Det er et klassisk eksempel på, hvordan en kampagne kan gå hen og blive en del af folks hverdag og historie – og det er netop den type kulturelle øjeblikke, mit team og jeg arbejder med i dag: danske kampagner, der føles som noget, der udspringer af og tilhører den hverdag, de lander i,« siger hun.
Partnerskaber, der sætter mennesker forrest
Men selvom de fleste danskere nok primært husker Coca-Cola for de iøjnefaldende kampagner – som deres Share a Coke kampagne, der hyldede dansk identitet gennem personlige navne – så er det ifølge Nanna Rumohr i høj grad de lokale samarbejder, der udgør kernen i Coca-Colas danske arbejde.
Blandt deres samarbejder betyder særligt ReDI School en del for hende. Her engagerer hun sig personligt som mentor for migrantkvinder, der forsøger at finde fodfæste på det danske arbejdsmarked, og hjælper dem med at navigere i alt fra CV-skrivning til forståelse af netværk og kultur.
»Det er utroligt rørende at se, hvor dedikerede de her kvinder er. De vil så gerne – men møder store barrierer. At kunne hjælpe dem et skridt videre er noget af det mest meningsfulde, jeg har oplevet,« siger hun.
Coca-Cola samarbejder også med Special Olympics, hvor pantdonationer fra Royal Run går til at styrke fællesskaber for mennesker med intellektuelle handicap. Men WWF er også en mangeårig samarbejdspartner, hvor de sammen driver fælles initiativer som flaskeretursprojekter, der opfordrer forbrugerne til at aflevere selv den allersidste flaske for at sikre, at plastik ikke ender i naturen. Et samarbejde, som både medarbejdere og frivillige danskere bliver inviteret til at bidrage til.
»Partnerskaberne gør vores værdier levende i virkeligheden. Det er her, vi kan se den forskel, vi bidrager til, og støtte dem, der i forvejen gør et stort stykke arbejde, « siger Nanna Rumohr.
Juletraditioner og fællesskab
Men også julen har en helt særlig plads i Coca-Colas historie – ikke mindst i Danmark. Den ikoniske Holidays Are Coming jingle er for mange et sikkert tegn på, at højtiden er startet, ligesom Coca-Colas juletruck er en tilbagevendende tradition i hele landet.
I december besøgte lastbilen 40 danske byer – fra Bornholm til Vestjylland – og hver gang blev juleglæden kombineret med indsamling til Røde Kors.
»Julen handler om fællesskab og ansvar for hinanden. Derfor betyder det meget for os, at vores juleaktiviteter også skaber værdi for dem, der har allermest brug for det,« siger Nanna Rumohr og afslutter:
»Efter snart 100 år i Danmark er ambitionen den samme som altid: at være en del af hverdagen på en måde, der føles naturlig, relevant og lokalt forankret.«
