Lige siden Ursula Andress steg op fra havet i ’Dr. No’, har Bond-pigerne altid været lækre at se på. Men de er også et spejl af tiden og samfundet.

Da der fredag d. 30. oktober  var premiere på den nyeste Bond-film ’Spectre’, var der især én ting, der skilte sig ud fra den klassiske 007-verden.

Nemlig at James Bond bliver forført af en moden kvinde, spillet af smukke 51-årige Monica Bellucci, som tilmed er ældre end ham selv.

Men Bellucci er langtfra ene om at sætte sit spor i Bond-historien. Også filmens ’rigtige’ babe, den 30-årige Léa Seydoux, markerer et skifte i Bond-pigens dna.

»Jeg havde aldrig drømt om, at de ville spørge mig. Jeg er langtfra den arketypiske Bond-pige,« som Léa Seydoux selv udtrykker det.

Og så er hun det alligevel – typisk. For Bond-pigerne følger med tiden og er et spejl af den, siger producent Barbara Broccoli, hvis familie har stået bag hele det filmiske Bond-univers.

»Lige siden Ursula Andress steg op af havet iført bikini i 1962, har filmens kvinder afspejlet samfundet og været med til at sætte nye standarder,« siger Barbara Broccoli...

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om de lækre Bond-babes op gennem tiden. Hvad har ændret sig, og hvad er altid en god opskrift på en ægte Bond-pige?

I denne PLUS-pakke får du en babe-billedserie, og kan læse meget mere om 007-kvindernes forskellige roller såsom...:

  • Prototypen
  • Lillepigen
  • Actionkvinden
  • og andre...

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Lige siden Ursula Andress steg op fra havet i ’Dr. No’, har Bond-pigerne altid været lækre at se på. Men de er også et spejl af tiden og samfundet.

Da der fredag d. 30. oktober  var premiere på den nyeste Bond-film ’Spectre’, var der især én ting, der skilte sig ud fra den klassiske 007-verden.

Nemlig at James Bond bliver forført af en moden kvinde, spillet af smukke 51-årige Monica Bellucci, som tilmed er ældre end ham selv.

Men Bellucci er langtfra ene om at sætte sit spor i Bond-historien. Også filmens ’rigtige’ babe, den 30-årige Léa Seydoux, markerer et skifte i Bond-pigens dna.

»Jeg havde aldrig drømt om, at de ville spørge mig. Jeg er langtfra den arketypiske Bond-pige,« som Léa Seydoux selv udtrykker det.

Og så er hun det alligevel – typisk. For Bond-pigerne følger med tiden og er et spejl af den, siger producent Barbara Broccoli, hvis familie har stået bag hele det filmiske Bond-univers.

»Lige siden Ursula Andress steg op af havet iført bikini i 1962, har filmens kvinder afspejlet samfundet og været med til at sætte nye standarder,« siger Barbara Broccoli og fortsætter:

»Den typiske kvinde i 1962 var altid velklædt og i fuld makeup. Og her præsenteres en kvinde, som er både naturlig, atletisk og stærk. Jeg er overbevist om, at hun har haft en stor indflydelse på den tids kvinder.

Sådan har det været op igennem Bond-historien. De forandrer sig i takt med tiden, ligesom samfundet gør det. Og vores fornemmeste opgave er, hvis vi gennem filmene og deres kvindesyn kan have en positiv indvirkning på samfundet. Men jeg ved godt, at der er lang vej endnu,« siger Barbara Broccoli, som også opfatter det som en milepæl i Bond-historien, at Judi Dench blev agent 007s chef tilbage i 1995.

Kønsforsker Karen Sjørup fra RUC er enig i, at folkene bag den enormt succesfulde filmserie gennem årene har gjort op med det noget stereotype billede af ikke bare James Bond, men også hans kvinder.

»Det er klart, at de med en 51-årig Bond-babe både overrasker og provokerer denne gang. Men markedet har også flyttet sig, og de er nødt til at følge det og relancere filmserien til det, som folk gerne vil se.

Og jeg er da sikker på, at med en moden kvinde på banen som Bond-forfører vil mange midaldrende kvinder være interesserede i at se den nye film. Det vil appellere til et langt bredere publikum,« siger Karen Sjørup.

 

 

Foto: Foto fra filmen
Vis mere

PROTOTYPEN – 1962

Ursula Andress, Honey Ryder i ’Dr. No’.

Som den første Bond-pige blev Honey Ryder prototypen. Hun er både selvstændig og handlekraftig, men ender alligevel som en svag kvinde, der skal reddes af James Bond. »Hendes rolle er givetvis inspireret af det gryende kvindeopgør i 60erne, hvor mange søgte ud på arbejdsmarkedet, men alligevel var bundet af de traditionelle kønsroller,« siger kønsforsker Karen Sjørup.

 

  
   Foto: Foto fra filmen
Vis mere

LILLEPIGEN – 1974

Britt Ekland som Mary Goodnight i ’Manden med den gyldne pistol’.

Selv om hendes stilling er usædvanlig for sin tid, er Mary Goodnight den lidt klodsede og utroligt hjælpeløse assistent til James Bond. »I begyndelsen af 70erne havde vi oliekrisen. Og en af de ting, kvindebevægelsen frygtede, var, at kvinderne blev drevet tilbage til kødgryderne. Og den uselvstændighed, der er i hendes lillepige-rolle, kan ses som udtryk for dét. Eller den kan være et modbillede på tidens kvinder uden bh,« mener Karen Sjørup.

 

  
   Foto: Foto fra filmen
Vis mere

ACTIONKVINDEN 1 – 1997

Michelle Yeoh som Way Lin i ’Tomorrow Never Dies’.

Way Lin er den første fuldblods-actionheltinde i Bond-universet. Hun er ligeværdig med Bond, og den fysiske attraktion mellem dem er nedtonet. »Det var kendetegnende for midten af 90erne, at kvinder begyndte at fylde mere end halvdelen af pladserne på universiteterne. At de blev mere selvkørende og ikke gad blive identificeret som babes. Og derfor er det logisk, at hendes rolle er mere ren actionkvinde,« siger Karen Sjørup.

 

  
   Foto: Foto fra filmen
Vis mere

ACTIONKVINDEN II – 2002

Halle Barry som Jinx i ’Die Another Day’.

Stærk, selvstændig og rapkæftet. Og totalt ligeværdig med James Bond og en mega actionheltinde, der oser af sex. »Halle Barry er meget drengepige-agtig, bare med meget sexappeal. Og det ligger i den tid, at kvinder i stigende grad bliver seksualiseret. Men på en ligeværdig måde. Og så har det selvfølgelig også en markant betydning, at hun er sort. Sidst i 90erne kæmpede sorte feminister for, at de blev set som værende både kompetente og sexede. Så der ligger stor fornyelse i at vælge hende,« siger Karen Sjørup.

 

  
   Foto: Foto: AFP
Vis mere

HELE PAKKEN – 2015

Léa Seydoux som Madeleine Swann i ’Spectre’.

Hun behøver ham ikke. Er stærk og selvstændig, og har – måske som den første Bond-pige – en enorm effekt på ham og hans måde at se verden på. »Det er klart et forsøg på at tilnærme sig tidens kvinder. Professionelle og højtuddannede kvinder kan i dag være sexede, se godt ud og samtidig være professionelle. Vi er blevet en blanding af fortidens forskellige roller,« siger Karen Sjørup.