Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Drik vand før, under og efter måltiderne, og tab dig – sådan lyder rådene fra B.T. Slanks eksperter.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi drikker mellem 2,5 til 3 liter væske pr. døgn. Det skal helst være i form af vand, men kan suppleres af andre sukkerfrie drikkevarer som for eksempel urtete uden sukker.

Start dit vægttab nu med B.T. Slank. Se vores gode tilbud HER

Drik igennem, når du træner

Hører du til dem der dyrker meget motion, skal du huske at drikke ekstra meget vand – Clininical Journal of Sports Medecine peger på, at din præstationsevne falder med hele 20-30 pct., ved et væsketab på bare 2 pct. af ens kropsvægt.

Du skal derfor sørge for at fylde dine depoter op både, før, under og efter træning, og ikke vente på at kroppen selv føler tørst, for det sker først ved et væsketab på de ca. 2 pct.

Det gennemsigtige guld

Vand har mange gode egenskaber, deriblandt slukker det tørsten effektivt og indeholder hverken sukker, alkohol eller fedt.

Dansk drikkevand hører oven i købet til det bedste i verden. Du behøver ikke bruge penge på drikkevand på flaske, vand fra hanen er billigt, rent og bidrager med både kalcium og magnesium.

- Synes du vandet smager kedeligt, så pift det op med en skive citrusfrugt, eller tynde skiver æble, så bliver det straks lidt sjovere, og mere dekorativt at drikke vand, råder diætist siger Anna Munkesøe.

Du kan drikke vand til at slukke tørsten, men også til at fylde maven. På den måde undgår du følelsen af tom mave, og risikere ikke i samme grad at overspise.

- Vand er en fantastisk måde at 'snyde' maven til at tro at den er fyldt. Du opnår hurtigere en mæthedsfornemmelse, som er langt sundere og slankende end hvis du bare fylder maven med ren mad, Anna Munkesøe.

Andre læser også