Videoen i denne artikel har fået kritik fra Pressenævnet. Du kan læse kendelsen her.

Plastikkirurg Waseem Ghulam har presset mindst én patient, der har klaget over ham, til at trække sin klage tilbage.

Hvis ikke klagen blev trukket tilbage, ville Waseem Ghulam ikke reoperere kvinden. Det er en praksis, der møder hård kritik fra kontorchef i Styrelsen for Patientklager og overlæge Jan Greve.

»Det er meget uheldigt, hvis klagere udsættes for pression fra sundhedspersoner for at undgå klagesager, og det er helt uacceptabelt at lade hjælp til en patient afhænge af, at patienten trækker klager tilbage,« siger han.

Samtidig fortæller Jan Greve dog, at de ikke kan forhindre en patient i at trække klagen tilbage, uanset grunden.

»Men vi indberetter selvfølgelig altid klager, hvor der er fare for patientsikkerheden, til Styrelsen for Patientsikkerhed, så de har mulighed for at gå videre med det. Det er helt uafhængigt af, om klagen senere trækkes tilbage.«

»Derudover vejleder vi patienter, der ønsker at trække en klage tilbage, om mulighederne for at vende tilbage og få sagen genoptaget, hvis de fortryder. Det er selvfølgelig også muligt i dette tilfælde,« siger afdelingschefen.

Den konkrete sag handler om 26-årige Isabella Grundtvig Larsen, der fik foretaget en brystforstørrende operation af Waseem Ghulam, da hun var 23 år gammel.

Hun kalder sit forløb med kirurgen for skrækkeligt, og hun valgte derfor at klage over det til Styrelsen for Patientklager.

»På det tidspunkt følte jeg mig helt alene i verden, og der var ikke nogen steder, jeg kunne få hjælp. Jeg var alene med tre små børn, og jeg havde slet ikke økonomi til at betale for en ny operation et andet sted,« har hun forklaret i en tidligere artikel om sin operation.

Pludselig blev hun kimet ned af Waseem Ghulam, der ville have hende til at trække klagen tilbage. I en mail forklarede Waseem Ghulam, at han gerne ville hjælpe hende helt gratis med en ny vurdering og reoperation, men at han også havde brug for noget fra hende.

»Vi kan ses, men i så fald skal du trække din klage tilbage. Jeg kan ikke se og behandle dig vel vidende, at den her sag kører i baggrunden. Jeg skal besvare klagen i næste uge senest. Hvis du vil ses, må du skrive til styrelsen, at du trækker din klage, da vi har en dialog i gang, som du gerne ville,« skriver han i en mail til Isabella Larsen.

B.T. har undersøgt plastikkirurg Waseem Ghulam i podcasten 'Skåret i stykker'.

I en række artikler og i podcasten retter 21 kvinder hård kritik mod kirurgen, som opererer på en af Nordens største klinikker. Waseem Ghulam har også fået kritik og et fagligt påbud af de danske sundhedsmyndigheder.

Styrelsen for Patientklager har i alt behandlet otte klagesager over Waseem Ghulam. Isabella Grundtvig Larsens var nummer fire i rækken.

B.T. har bedt Waseem Ghulam svare på, hvad han mener om, at en dansk sundhedsmyndighed kalder det fuldstændig uacceptabelt, at han ikke ville hjælpe en patient, medmindre hun trak sin klage over ham tilbage, men Waseem Ghulam har ikke svaret på henvendelsen.

I tidligere skriftlige svar har Waseem Ghulam afvist at have begået fejl og fortæller, at hans påbud i Danmark skyldes, at han følger de svenske journalføringsbekendtgørelser i stedet for de danske.

Han fortæller også, at det er sikkert at blive opereret af ham, og at kritikken af ham skyldes en hetz fra en gruppe patienter, der vil have gratis operationer.

Du kan læse alle B.T.s artikler om plastikkirurgen her.