Kvinder på datingsider bør aldrig lade sig fotografere med deres dyr, hvis de vil tiltrække fyre. Til gengæld skal mænd netop vise kæledyret frem for at tænde hunkønnet. Ny, omfattende analyse fra datingside, afslører fælderne i profilfotos.

Hvis det vrimler med mails fra smukke kvinder eller mænd på din datingside, har du valgt det rigtige profilbillede. Får du intet, har du formentlig taget et af de billeder, der direkte slukker gnisten hos det modsatte køn. En ny fotoanalyse, datingsiden OkCupid har foretaget blandt 7.140 af sine i alt 3.5 millioner brugere, afslører, hvordan du får flest mulige henvendelser alene baseret på dit foto.

- Det viser sig, at der er enorm forskel på, hvordan mænd og kvinder lader sig fotografere. Mere end halvdelen af kvinderne smiler - enten venligt eller flirtende. Men hos fyre vender mundvigene blot op hos hver tredje.

For mænd, der kigger med et mystisk ansigtsudtryk ud mod horisonten, får 50 procent flere henvendelser end de, der smiler artigt til kameralinsen, forklarer OkCupids medstifter og manden bag undersøgelsen, Christian Rudder.

De amerikanske tal afslører desuden, at kvinder aldrig bør posere med deres kat, hvis de ønsker maskuline henvendelser. Gør de det, daler antallet af mails i deres indbakke med 40 procent i forhold til gennemsnittet for hjemmesidens datingprofiler.

Modsat vanker der masser af kvindelig opmærksomhed, hvis mænd smider kæledyret op på skulderen og lader sig fotografere. Det er faktisk det mest effektive motiv en mand overhovedet kan vælge, hvis han vil have kvinder til at indlede samtaler med ham.

Selv om de lodne kræ har en negativ effekt for kvinders scorechancer, så har hunkønnet et andet redskab, der sikrer mange mails: Kavalergangen.

- Som man kan forvente, får kvinder færre og færre henvendelser, efterhånden som de bliver ældre. Men de kan modarbejde dén trend ved at vise lidt kavalergang. En 32-årig med dyb udskæring får faktisk flere nye kontakter pr. måned, end en 18-årig, der ikke afslører noget af brysterne, siger Christian Rudder, der er gået uden om de modellignende profiler i sin undersøgelse og så vidt muligt har baseret tallene på gennemsnitlige mennesker.

Den danske kommunikationsekspert Charlie Breindahl er ekstern lektor hos både CBS og Københavns Universitet og forsker i netdating. Han er enig med Christian Rudder fra OkCupid i, at profilbilledet har enorm betydning for antallet af henvendelser fra andre brugere.

- Datingmarkedet er enormt stort, og det er langt hurtigere for mennesket at tage stilling til et billede frem for at begynde at læse profiltekster. Desuden tænder langt de fleste af os desværre på den samme ting: Udseendet. Derfor får folk med attraktive fotos langt flere henvendelser, end de, der ikke formår at tage sig godt ud, siger cand. phil. Charlie Breindahl om netdating.

Ifølge forskeren, der blandt andet deltager i DR’s ekspertpanel om dating, bør man under alle omstændigheder have et profilbillede, uagtet hvordan man ser ud. Folk uden billede får blot en tiendedel henvendelser i forhold til andre profiler, understreger han.