Er din mand 29, 39 eller 49 år, er der større risiko for, at han ender med at være utro. Er han samtidig også glad for at shoppe og meget på Twitter? Ja, så bør du holde ekstra godt fat i ham.

Mænd som har en alder, der ender på 9, har nemlig hele 18 procent større risiko for at være utro. Det viser et nyt studie fra New York University, hvor 42000 voksne fra over 100 lande har deltaget. Det skriver den norske avis VG.

Forskerne på universitetet har undersøgt, hvor mange der var villige til at melde sig ind på en datingside med det formål at få en affære. Norske samlivseksperter, som VG har talt med, mener ikke at resultaterne er tilfældelige.

- Det er en interessant og ordentlig undersøgelse. Og der ser ud til at være et systematisk billede. Når man nærmer sig et rundt tal, kommer man ind i en ny fase i livet. Her får man ofte en indre uro eller føler trang til at revurdere, siger psykologiprofessor og samlivsforsker ved Høyskolen i Bergen, Frode Thuen til VG og uddyber:

- Denne uro kan komme til udtryk på forskellige måder. Nogen reagerer ved at have en affære. Det er nærliggende at tænke på, at det handler om identitetskrise.

Hovedforfatter og professor Adam Alter siger følgende i den amerikanske forskningrapport:

- Folk reviderer meningen med livet, når de nærmer sig et nyt årti. De har en tendens til enten at konkludere, at livet er meningsfuldt, eller at der mangler mening. De som konkluderer, at livet mangler meninger, søger måske en affære.

Twitter- og shoppeglade mænd er mere utro

Forskning fra University of Missouri fra juli i år, baseret på 786 Twitter- og Facebook-bruger, viser ifølge VG, at de sociale medier er der, hvor synden opstår for mange.

Studier viser, at de som bruger sociale medier flere gange dagligt, er mere udsat for at gå fra hinanden, blive skilt eller være utro. Specielt Twitter-brugerne er mere utro end de personer, der ikke har Twitter.

En parterapeut, som VG har talt med, peger også på, at mænd som er glade for at shoppe er mere tilbøjelige til at have sidespring.

- Utroskab og shopping handler om det samme - nemlig at man ikke kan modstå fristelser, siger parterapeut Kate Elin Søyland.