Få dit barn til at arbejde hårdt, og det bliver en vinder i skolen.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Hvad afgør om dit barn får succes? Og hvordan hjælper du dit barn til at få det? Talent gør det ikke alene - ja, tværtimod, talent kan give bagslag og gøre dit barn dovent. Uanset hvem man er kræver succes hårdt arbejde. Og evnen til at arbejde for at nå målet kommer ikke af sig selv.

Det får du med B.T. Plus:
- Artiklerne “Giv dit barn succes i skolen” og “Aktive forældre er afgørende”.
- 11 gode råd til at søtte dit barn. - Artiklerne og rådene er lavet i samarbejde med Rasmus Ankersen, forfatter til bl.a. “Opdragelse af en vinder” og familievejleder Lola Jensen.


Sådan lyder opskriften fra coach Rasmus Ankersen, der har skrevet bøgerne ’En vinders DNA’ og ’Opdragelse af en vinder’.

Det vigtigste for forældrene er at få deres barn til at kunne lide, hvad det laver. Uanset om det har et talent inden for sport, musik, eller bare er generelt dygtigt i skolen.

- Man skal få sit barn til at synes, det er det fedeste, de laver, for så er man halvvejs på vej mod at få succes. Hvis børnene ikke kan lide, hvad de laver, så gider de ikke fortsætte med det, siger Rasmus Ankersen.

For talent er ikke nok. Man skal også arbejde hårdt. Det er andet skridt på vejen mod succes.

- Der er 10.000 timers-reglen. Man siger, at man skal arbejde så længe for at opnå ekspertise inden for sit område, så derfor er det sindssygt vigtigt at arbejde hårdt for at blive dygtig, siger han.

Ros for indsats, ikke talent

Selvom barnet har et stort talent, så er talent ikke nok. Der skal hårdt arbejde til, og derfor skal forældrene vide, hvordan de skal rose deres dygtige barn for at motivere til ekstra arbejde.

- Det vigtigste er, at børnene skal roses for deres arbejdsindsats og ikke deres talent. Hvis man bliver rost for sit store talent, så viser erfaringer, at barnet bliver dovent. Og så gider barnet ikke at arbejde hårdt. Børnene vil tage det som en selvfølge, at deres succes kommer let til dem, og så bliver de ikke dygtigere, siger Rasmus Ankersen.

Han mener, at forældrene inspirerer deres børn bedst muligt ved at engagere sig og være begejstret for det, som barnet laver. Desuden skal man tale med stor passion om børnenes hobbyer og det, børnene er gode til.

Ikke nok med glæde

Det er ikke nok bare at kunne lide at spille guitar eller håndbold. Man skal virkelig ville det og have lyst til at kæmpe for det. Men nogle gange mister børnene lysten. Hvis det sker, så er det især forældrene, der skal gøre noget.

- Som forælder skal man turde fastholde sit barn i det, det laver, selvom barnet har mistet lysten. For det er ikke kun lystbetinget at få succes. Selvom det nogle gange er surt, så skal man kæmpe for det alligevel, siger Rasmus Ankersen.

En ting, der også vigtig for at børnene får succes, er at lade dem afprøve nye ting. Lad dem begå fejl og fortæl dem bagefter, hvad de kan gøre bedre. - Man skal lære sit barn at modtage kritisk feedback. Det er vigtigt, for så kan man lære af sine fejl og blive endnu dygtigere, siger Rasmus Ankersen.

11 gode råd

1 Del ikke dine egne skoleoplevelser med dit barn. Gem især det negative væk. Det smitter af på barnet. Folkeskolen er anderledes i dag end for 30 år siden, og der er nye muligheder.

2 Deltag i fællesskabet i klasserne. Deltag ikke kun, hvor dit barn er i rampelyset som ved skoleforestillinger. Mød op til fester, møder og arrangementer, og meld kun afbud, hvis det er yderst nødvendigt. Det er vigtigt for barnet at føle sig som en del af det sociale fællesskab.

3 Vær ambitiøs på dit barns vegne, men pas på ikke at være overivrig. Det sætter barnet under for stort pres.

4 Tal positivt om skolen over for barnet. Hvis du ikke taler pænt om skolen, får dit barn heller ikke en positiv oplevelse af at gå i skole.

5 Lad være med at følge dit barn helt ind i klassen, når du afleverer dit barn i skolen. Det tager lang tid af undervisningen, og barnet lærer ikke at klare sig selv.

6 Hjælp børnene med lektierne. Her er det vigtigt, at du taler positivt om lektierne, for ellers bliver lektierne besværlige, og dit barn lærer ikke noget. Det er en god idé at få en fast vane med 15 minutters læsning og 15 minutters andre lektier om dagen i de mindste klasser.

7 Snak med dit barn om, hvad der er sket, hvis dit barn har haft en konflikt i skolen. Mød dit barn på et niveau, hvor det kan forstå, hvad du mener. Hold igen med at anklage dit barn og sige ’De siger, du har slået en af dine kammerater i dag’. Sig hellere: ’Der er sket noget i dag, som du måske kan være med til at opklare’.

8 Vis hensyn, husk der er andre end dit barn i klassen. Hav respekt for skolen. Vær høflig, når du taler med lærerne eller kontoret. Men også når du omtaler skolen over for barnet. Negativ omtale kan forværre barnets opfattelse af skolen, og det skal ikke føles som en last at gå i skole.

9 Hjælp dit barm med at pakke taske. Barnet skal ikke have legetøj med, for hvis tasken er fyldt med legetøj, så skal barnet rode flere lag igennem for at finde penalhuset eller danskbogen. Læreren bruger unødig tid med at få samling på klassen, og støj fra dit barns plads kan desuden få de andre børn til at reagere negativt over for dit barn.

10 Tag ansvar for dit barn og læg ikke dit ansvar over på læreren. Det er dit ansvar, at dit barn spiser sin madpakke, og at dit barn tager en trøje på, når det skal ud at lege. Det er ikke lærerens.

11 Spørg til dit barns skoledag. ’Hvad har du lavet?’, og bliv ved med at spørge, selvom dit barn siger ’ikke noget’. Det er en god idé at vise interesse for sit barns skole.

Kilde: Lola Jensen, familievejleder