Lyt til artiklen

Ikke flere falske rabatter og personaliserede priser på Wish.com.

Det er den kursændring, som den amerikanske handelsplatform Wish har meddelt, at man vil foretage efter henvendelser fra forbrugermyndigheder i en række EU-lande, herunder Danmark, samt fra EU-Kommissionen.

Det meddeler Forbrugerombudsmanden tirsdag.

I praksis betyder det, at Wish lover, at man ikke længere vil anføre en 'normalpris', som formentlig aldrig har været gældende.

»På Wishs hjemmeside er annonceret med særdeles vildledende rabatter. I EU er det forbudt for virksomheder at bruge vildledende rabatter. Forbrugerne skal kunne stole på, at der faktisk er tale om en rabat, når der annonceres med den,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.

Desuden er Wish ophørt med at benytte personaliserede priser, som var baseret på en profilering af den enkelte forbruger ud fra oplysninger om forbrugerens tidligere køb og præferencer.

Wish har således tidligere brugt oplysninger om hver enkelt forbruger til at bestemme, hvad visse produkter skulle koste for den enkelte, men det var ikke tydeligt nok forbrugerne, lyder det fra Christina Toftegaard Nielsen.

»Det er vigtigt, at vi som forbrugere bliver oplyst om den form for prissætning, så vi kan beslutte, om vi vil købe til en pris, der er fastsat ud fra, hvad vi hver især må antages at ville betale, mens vores nabo måske kan købe produktet til en ganske anden pris,« siger Christina Toftegaard Nielsen.