De seneste to år er der kommet ledige skriveborde og mindre tid til feedback på de videregående uddannelser.

København. Studerende og undervisere oplever at, kvaliteten på de videregående uddannelser bliver forringet. De seneste to år er ledige skriveborde og tid til feedback blevet en mangelvare, skriver Politiken tirsdag.

En undersøgelse gennemført af Ingeniørfagforeningen (IDA) viser, at over halvdelen af de studerende på landets tekniske og naturvidenskabelige uddannelser oplever, at det i dag er vanskeligere at finde en læseplads.

Hver tredje oplever at få mindre feedback.

Hos underviserne svarer 37 procent, at mulighederne for at levere kvalitetsundervisning er forringet inden for de seneste to år, mens over 70 procent oplever at have for mange arbejdsopgaver.

Resultatet får IDA-formand Thomas Damkjær Petersen til at kræve opbremsning af den faste årlige besparelser på to procent, som regeringen siden 2016 har pålagt uddannelserne.

Ifølge beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har de videregående uddannelser allerede skåret 900 millioner kroner, og det skal de gøre en gang til frem mod 2021.

- Vi er ikke i tvivl om, at det er årsagen. Vi har hørt det fra både medlemmer og ledelsen på universiteterne. Selv på højeste ledelsesniveau synes de, det gør ondt, siger Thomas Damkjær Petersen til Politiken.

- Når vi oplever de her besparelser sammen med et stigende krav om, at vi skal være dygtige, virker det helt forkert.

Også studerende på medievidenskab, engelskstudiet og resten af landets videregående uddannelser beretter om markante forringelser, fortæller Sana Mahin Doost, der er forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd.

- Vi oplever mindre faglig dialog med vores underviser, mindre feedback, større undervisningshold og at bygninger bliver solgt. Det går ud over studiemiljøet, siger hun til Ritzau.

Hun påpeger også at mangel på borde, stole og undervisningslokaler som en konsekvens af besparelserne.

- For mig at se skal man prioritere, at vi får undervisning og feedback nok - alle de ting, der skaber uddannelseskvalitet. Det kræver, at man stopper nedskæringerne og investerer i uddannelse, siger Sana Mahin Doost.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af det 1505 studerende og 1093 universitetsansatte har svaret på spørgeskemaundersøgelsen.

Deltagerne studerer fag som fysik, matematik eller læser på ingeniøruddannelsen på minimum tredje semester, og de er fordelt over hele landet, skriver avisen.

/ritzau/