Trump: 'Ukraine vinder krigen lige nu – Zelenskyj klarer sig godt'
»Han klarer sig ret godt. Han står i hvert fald rank. Mange mennesker dør på begge sider, men jeg synes, han klarer sig ret godt.«

»Han klarer sig ret godt. Han står i hvert fald rank. Mange mennesker dør på begge sider, men jeg synes, han klarer sig ret godt.«

Det er sjældent, at USAs præsident taler pænt om Ukraines præsident.
Men det gør han nu.
Donald Trump roser Volodymyr Zelenskyjs indsats i krigen mod Rusland, skriver nyhedsbureauet AFP.
»Han klarer sig ret godt. Han står i hvert fald rank. Mange mennesker dør på begge sider, men jeg synes, han klarer sig ret godt,« siger Trump til journalister i Det Ovale Kontor ifølge nyhedsbureauet.
Og det er usædvanligt positive toner fra Trump, der har kritiseret Zelenskyj ved flere lejligheder – og blandt andet beskyldt ham for at stå i vejen for at nå til enighed om en fredsaftale.
Men det er ikke kun Trump, der fra amerikansk side mener, at ukrainerne klarer det godt i krigen mod Rusland lige nu.
Det amerikanske udenrigsministerium vurderer, at Ukraine har overtaget, siger den amerikanske viceudenrigsminister, Jeremy Levin, ifølge Kyiv Post.
»Lige nu er vores holdning, at Ukraine vinder krigen,« siger han til mediet.
Tirsdag fortalte en højtstående ukrainsk kilde desuden til Kyiv Independent, at Trump i private samtaler med Zelenskyj opfordrede den ukrainske præsident til at handle mere offensivt mod Rusland.
»Trump siger, at han ikke tror, at Putin vil gøre noget uden pres. Præsident Trump tror på fred gennem styrke,« sagde kilden ifølge mediet.