DSB skrev fredag, at de ventede en rekordtravl juletrafik med over en kvart million rejsende.
Togfører Jørgen Maach frygter den kommende periode.
I de knap 40 år, han har været togfører hos DSB, har han aldrig oplevet større problemer, end de har lige nu.
»Vores arbejdsmiljø er virkelig presset i øjeblikket, hvor jeg ved, at mange af mine kolleger er kede af at komme på arbejde,« siger Jørgen Maach, der er tillidsmand i Aarhus-afdelingen.
Årsagen til Jørgen Maachs frygt er et nyt planlægningssystem i DSB, som blev indført i november.
Ifølge ham har der siden indførelsen af systemet, som står for at planlægge togdriften, aldrig været så mange aflysninger, forsinkelser og manglende vogne som nu.
Og når der opstår flere problemer for kunderne, bliver frontpersonalet i DSB udsat for flere verbale og fysiske overfald.
Derfor frygter togføreren julen på sine kollegers vegne, hvor de har rekordmange kunder - og ifølge ham også ualmindeligt mange problemer.
»Vi har været inde i en meget voldsom periode, hvor flere af mine kolleger er gået grædende hjem fra arbejde, og så ved jeg, at mange frygter, at det bare bliver fuldstændig kaos i juledagene,« siger Jørgen Maach og fortsætter:
»Vi står jo magtesløse ude i driften, hvor vi ofte ingen indflydelse har. Bliver et tog aflyst, så bliver det jo aflyst, men det er os, det går ud over.«
Jørgen Maach understreger, at personalet forstår frustrationen hos kunderne, hvis man skal med familien tværs gennem landet for at komme hjem til jul, og toget ikke kommer, eller de reserverede pladser ikke er der.
Han vil alligevel gerne komme med en opfordring til kunderne - som ikke blot gælder i juletiden.
»Lad julefreden sænke sig - og forsøg på at behandle personalet ordentligt.«
»Det er vigtigt, at kunderne forstår, at det ikke er personalet, de møder på togperronen, som kritikken skal rettes imod,« siger Jørgen Maach.
Han har ikke nogen løsning, som ledelsen i DSB helt konkret skal tage i brug, men han håber, at de arbejder på højtryk.
»De fortæller, at de arbejder på sagen, og at der er udfordringer, men lige nu har de ingen tidshorisont for, hvornår det bliver normalt igen.«
Om problemerne med planlægningssystemet forklarer DSB:
»Overgangen til et nyt planlægningssystem har vist sig at være sværere end forventet. Begge dele har trukket store veksler på vores dygtige medarbejdere, der hver dag gør deres yderste for at få togene frem til tiden,« skriver DSB's kommunikationschef Niels-Otto Fisker i et skriftligt svar.
Han tilføjer, at DSB arbejder på at løse problemerne ved blandt andet at opbemande i driftscenteret.

