Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Tesla scorer bundkarakter i to hovedkategorier i stor undersøgelse af danske bilejeres tilfredshed med bil, forhandler samt værksted.

I det årlige AutoIndex, som udgives af FDM, scorer Tesla således lavest af alle 23 bilmærker i undersøgelsen, både når det handler om bilejernes tilfredshed med forhandleren og om oplevelsen med værkstedet.

Andre premium-mærker gør Tesla selskab i bunden af indekset i kategorien egne værksteder – Mercedes Benz, VW og Audi er ligeledes at finde blandt de nederste fem.

»Det kan undre, at mærkerne ikke gør sig mere umage med at give deres kunder en bedre oplevelse her,« siger chefredaktør på FDM's medlemsmagasin Motor, Bo Christian Koch, i en meddelelse.

»For Tesla gælder det også i forhold til oplevelsen hos forhandleren. Også her bedømmes Tesla dårligst af alle 23 bilmærker.«

»Placeringerne bør give røde ører og ligger langt fra den kvalitet og det image, som premium-mærkerne ellers gerne vil udstråle,« tilføjer han.

Ser man på den samlede tilfredshed med bil, forhandler og værksted, er Tesla imidlertid at finde på en 11. plads på indekset blandt de 23 bilmærker.

I toppen af det samlede indeks finder man BMW for 11. gang på stribe – foran Toyota og Volvo.

Til årets AutoIndex, som er det 20., FDM har udgivet, har analyseinstituttet Loyalty Group talt med 22.000 bilister, som har svaret på 150 spørgsmål inden for fire kategorier.