Et nedbrud på TDC's mobilnetværk var alt, der skulle til for at skabe alvorlige problemer i hele Danmark.

Torsdag måtte politi, brandvæsen og hospitaler sætte et kriseberedskab på gaden, fordi borgere oplevede, at de ikke kunne ringe 112 eller 1813.

Det skyldtes en såkaldt 'teknisk fejl' på TDC's mobile netværk, TDC Net, som bliver brugt af en række teleselskaber: TDC Erhverv, YouSee, Telmore, Hiper, Eesy og Relatel.

Mindst ét hospital måtte skrue ned for aktiviteten, og i Aarhus påvirkede forstyrrelserne vigtige nødkald hos plejehjemsbeboere.

tip os
Ved du noget om sagen? Så hører B.T.s redaktion gerne fra dig. Tip os her.

Årsagen til nedbruddet, som ifølge TDC ramte 'sporadisk' i hele Danmark, er endnu ukendt:

»Vi er ikke nået helt til bunds i sagen endnu, men de næste dage går selvfølgelig med at undersøge, hvad der er gået galt,« siger kommunikationsmanager Anna Mjørkø fra TDC til B.T.

Tidligere på aftenen sagde kommunikationschef i TDC, Lasse Bjerre Sørensen, at TDCs leverandører havde eksperter i hele verden til at undersøge det, som man vurderer til at være en teknisk fejl.

»De har ikke set denne type fejl før,« lød meldingen til B.T.

Konkret vurderer TDC, at fejlen opstod i forbindelse med en opdatering onsdag.

»Det er ikke fuldstændig bekræftet endnu; det er noget, som ville give god mening i forhold til tidspunktet, det skete på,« siger Anna Mjørkø kort efter klokken 19, hvor TDC igen melder normal drift.

'Det virker uprofessionelt'
Torben Rune fra Teleanalyse, som er civilingeniør med special i mobildækning, er ikke just imponeret over TDC – hverken den gebærden fra selskabet, som førte til fejlen, eller TDCs efterfølgende håndtering. 

»Det er måske et lidt hårdt ord; men det virker uprofessionelt. Simpelthen,« siger eksperten.

»Sådan noget må ikke ske i et dansk telehus.«

Hvis problemet skyldtes en opdatering, sådan som TDC vurderer, skulle selskabet have testet teknikken bedre og rullet opdateringen langsomt ud i Danmark, mener han:

»Det, man normalt gør, når man sætter ny software i drift, er, at man har et lukket prøvenet eller testnet, hvor man undersøger ny software for eventuelle fejl«.

Og selv om man har testet tingene grundigt, »sætter man det altså ikke i drift i hele landet på én gang,« tilføjer Torben Rune.

»Det er nemmere at være bagklog end at være forberedt,« erkender han, »men TDC ved jo godt, at det her net, ligesom andre net som TDC og andre teleselskaber driver, er en del af vores kritisk infrastruktur.« 

Samtidig mener han, at TDC har været for langsom til at få netværket op at køre igen, hvis problemet skyldtes en fejl, der opstod allerede dagen før.

»Så man har jo haft mere end et døgns tid til at kunne se, at der har været noget galt. Og det virker for mig lidt primitivt, vil jeg sige.«

Anna Mjørkø fra TDC svarer, at hun finder det svært at kommentere på kritikken, eftersom TDC endnu ikke er nået til bunds i, hvad der faktisk forårsagede problemet.

Hun beklager dog nedbruddet og dets varighed.

»Og vi har arbejdet på højtryk hele dagen for at rette op på det igen,« siger hun.

Hun fortæller derudover, at TDC første gang registrerede fejlen torsdag formiddag klokken 11.25.