Peter Breitenstein har gennem de to sidste måneder oplevet, hvordan svindlere, der udgiver sig for at være fra PostNord, har forsøgt at lokke kortoplysninger ud af ham. 

»Det er uhyggeligt. Det er som om, at svindlerne ved mere end postvæsenet gør. Jeg har været udsat for, at der er kommet en svindel-besked, og så dukker pakken op ti minutter efter,« siger han.

Peter Breitenstein er en af de forbrugere, der har modtaget svindel-beskeder.
Peter Breitenstein er en af de forbrugere, der har modtaget svindel-beskeder. Foto: Privat.

Til daglig arbejder Peter Breitenstein med digital marketing, og den IT-kyndige var selv tæt på at falde i SMS-fælden.

»Det er sket flere gange, når jeg har bestilt pakker fra PostNord. Man står på dagen og skal til at modtage en pakke, og så får man en besked, hvor der står, at der enten mangler en adresse - eller at jeg ikke har betalt nok told.«

Han fortsætter:

»Hele opsætningen virker professionel. Jeg har sammenlignet det med en ægte besked fra PostNord, og de er næsten identiske. Når jeg var lige ved at blive snydt, forestiller jeg mig, at der er rigtig mange andre, der også kunne hoppe på den.«

Og netop opsætningen mener Ken Friis fra Københavns Universitet er bevidst spil fra svindlernes side:

»Det skal ligne noget, man kender. Hvis det virker legitimt, er der masser af forbrugere, der ikke kan se forskel på, hvad der er ægte, og hvad der er lodret ulovligt og forfalsket.«

Her er en af de beskeder, som Peter Breitenstein modtog fra hackerne. Foto: Peter Breitenstein.
Her er en af de beskeder, som Peter Breitenstein modtog fra hackerne. Foto: Peter Breitenstein.

Selvom Peter Breinsteins kritiske sans sandsynligvis har reddet ham fra at blive svindlet, gør det samme sig ikke gældende for et af hans familiemedlemmer:

»Min moster fik taget 10.000 fra sig af flere omgange for et par måneder siden. Min mor har også modtaget beskeder fra svindlere, så det har faktisk påvirket hele familien.«

Og han mener, at det nærliggende at tro, at der foregår noget lusket med de folk, der har en tilknytning til PostNord:

»Sammenhængen i det er påfaldende, specielt når det ikke sker med andre leveringsselskaber, jeg bruger. Jeg har bestilt masser af pakker fra andre leverandører, men det her er kun sket med pakkerne fra PostNord.«

PostNord ønsker ikke at kommentere den konkrete sag, men forklarer, at de har regler, der skal sikre, at medarbejdere - eller folk med tilknytning til firmaet - ikke sælger information videre.

»Vi har processer, der inkluderer baggrundstjek og screening af medarbejdere, samt tekniske foranstaltninger for at begrænse adgangen til følsom information. Vi udfører regelmæssige risikovurderinger, der inkluderer gennemgang af adgangsrettigheder og kontrolmekanismer.«

De tilføjer:

»Enhver medarbejder, der sælger information eller på anden måde bryder modtagernes fortrolighed, vil handle i strid med ansættelseskontrakten, vores adfærdskodeks og ikke mindst postloven.«

B.T. har forsøgt at få en kommentar fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der udtrykker, at den ikke kan kommentere på sager, der vedrører en verserende efterforskning.

I en tidligere udgave af denne artikel blev en ekspert citeret for at mene, at årsagen til de mange svindelbeskeder fra PostNord, kan være, at der foregår et samarbejde mellem folk, der har tilknytning til PostNord og svindlere fra den kriminelle underverden. Eksperten var dog ikke korrekt citeret. B.T. beklager.