Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Frugter og bær er rige på vitaminer og mineraler. Men de kan ikke udføre helbredsmirakler.

Derfor er det også ulovligt for virksomheder at love kunderne, at fødevarer og kosttilskud kan løse deres forskellige helbredsproblemer – også kaldet en sygdomsanprisning.

Men det har Coop tilsyneladende set igennem fingrene med.

Supermarkedsgiganten har sidestillet tranebær, guava og havtorn med lægemidler med en gavnlig virkning på sygdom.

Blandt andet har det indtil for nylig stået sort på hvidt på Coops hjemmeside, at et lille glas ren guavajuice kan »kurere maveproblemer som diarré og forstoppelse« samt »helbrede svær akne og sænke hudens aldringsproces«.

Tranebærsaft er markedsført som et naturlægemiddel, der har en »lindrende og forebyggende virkning« mod blærebetændelse på grund af »bakterieafvisende egenskaber«, som kan »fremme et sundt miljø i urinrøret samt blæren«.

Yderligere er havtorn markedsført som »særligt godt for kroppens immunforsvar« og »særligt antioxidanter i havtorn har en positiv indvirkning på immunforsvarets bekæmpelse af bakterier.«

Sygdomsanprisningerne på Coops hjemmeside blev tidligere på måneden opdaget af Fødevarestyrelsen på baggrund af en intern anmeldelse fra en medarbejder.

Fødevarestyrelsen besøgte efterfølgende Coops hovedkontor i Albertslund, hvor oplysningerne blev bekræftet og mundede ud i en bøde på 20.000 kroner.

»Oplysninger, der indikerer, at en fødevare har en gavnlig virkning på sygdomme som blærebetændelse, diarré, forstoppelse og akne, er anprisninger, som ikke er tilladte, idet fødevarerne sidestilles med lægemidler,« fastslår Fødevarestyrelsen i sin tilsynsrapport.

Coop erkender at have overtrådt reglerne.

»Teksterne var på nettet og blev taget ned det øjeblik, vi blev opmærksomme på det,« siger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen til B.T. og fortsætter:

»Vi vil fremover sørge for, at der ikke kommer tekster op på vores hjemmeside, som vi ikke selv har kvalitetssikret – hvilket også er den normale procedure. At den procedure ikke blev fulgt i dette tilfælde, beklager vi.«

Andre læser også