Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

»Inden for de seneste år føler stadig flere sig stressede.«

Sådan siger læge og stressforsker, Bo Netterstrøm, i kølvandet på en ny medlemsundersøgelse fra Ingeniørforeningen (IDA), der blandt mere end 2.000 medlemmer, viser, at hver femte ‘hele tiden’ eller ‘ofte’ har følte sig stresset inden for de seneste to uger.

Ifølge Netterstrøm er det dog ikke kun ingeniører, der er ramt af højt arbejdstempo og stort tidspres i deres arbejde. Det er helt generelt i befolkningen.

»Mulighederne for at præstere at blevet større, men kravene er tilsvarende blevet større. Det er for mig at se kernen i det hele. Det handler ofte om, at man skal præstere på relativt kort tid, og det kan medvirke til stress, som også kan gå ud over privatlivet,« siger Bo Netterstrøm.

Stress koster samfundet 14 milliarder kroner om året i form af sygedage, tidlige dødsfald og udgifter til sundhedsvæsnet. Det er 40 millioner kroner om dagen, viser tal fra stressforeningen Danmark.

Eva Jakobsen, der er arbejdslivskonsulent i IDA, kalder udbredelsen af stress »bekymrende højt«.

»Mange vidensarbejdere har virkelig ondt i arbejdslivet. Hvis vi ikke kan se en ende på belastningen, og vi ikke kan få lov at løse vores opgaver tilfredsstillende, så går det ud over motivationen, evnen til at løse opgaven og trivslen,« siger Eva Jakobsen.

Hun minder om, at distancearbejde og de hybride samarbejdsformer, vi har taget til os efter corona-nedlukningerne, kan gøre det svært både for ledere og medarbejdere at finde ud af, hvornår 'læsset er ved at vælte'.

»Ingen ledere er tankelæsere, og det kræver tillid at kunne fortælle sin leder, når man har brug for hjælp eller ikke kan levere. Når det først er ved at gå galt, kræver det, at lederen har et ledelsesmæssigt rum og tager ansvaret med at hjælpe medarbejderen med at prioritere og fjerne belastningerne,« siger Eva Jakobsen.

Bo Netterstrøm mener, at stress primært er lederens ansvar.

»Hvis de ansatte har det godt, bliver de mere produktive og laver færre fejl. Derfor skal lederen sørge for, at medarbejderne har det godt og være tæt på dem, så han/hun kan opdage, hvis noget ikke er, som det skal være,« siger han.

Andre læser også