Nogle førsteårsstuderende på Københavns Universitet er så utilfredse med konkrete ord i pensum, at de onsdag holdt møde med deres undervisere.

De arabisk-studerende er kritiske over for, at gloserne 'terror', 'fattigdom' og 'husmor' er blandt de første ord, de skal lære, og derfor blev teksterne i pensum diskuteret på mødet.

»Deres (de førsteårsstuderendes, red.) bekymring går ikke så meget på, at ordene 'terror', 'husmor' og 'fattigdom' i sig selv er et problem. Kritikken går på, at det er nogle af de første ord, som de skulle lære på deres arabisk-kursus,« siger 21-årige Karoline Thomsen.

Hun studerer persisk på sjette semester på 'Mellemøstens sprog og samfund', som de arabisk-studerende også er en del af.

Karoline Thomsen fortæller, at det var i en lukket Facebook-gruppe for alle på studiet, at debatten opstod. Ifølge Karoline Thomsen har de førsteårsstuderende her givet udtryk for, at de anser de tre konkrete ord for at medvirke til at skabe eller bevare fordomme om Mellemøsten.

Men kritikken er skudt ved siden af, mener hun. Derfor har hun skrevet et debatindlæg i Uniavisen.

»Da jeg læste det, afstedkom det en følelse af, at 'nu er det simpelthen nok',« siger hun.

»Det er et kursus, der har til formål, at de studerende skal lære sproget, og ordene er på den måde bare værktøjer til at lære grammatikken og sammenhængen og opbygningen i sproget,« siger hun og fortsætter:

Karoline Thomsen mener, at de førsteårsstuderende går galt i byen, når de på baggrund af tre gloser anser pensum for at medvirke til at skabe eller bevare fordomme. Privatfoto 
Karoline Thomsen mener, at de førsteårsstuderende går galt i byen, når de på baggrund af tre gloser anser pensum for at medvirke til at skabe eller bevare fordomme. Privatfoto 
Vis mere

»Lige i denne kontekst er det simpelthen bare ord.«

Institutlederen på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Annika Hvithamar, bekræfter, at 'terror', 'fattigdom' og 'husmor' er en del af pensum på propædeutik på første semester.

Propædeutik er et kursus, hvor de studerende lærer et sprogs mest basale niveau. Kurset begynder med at lære bogstaverne at kende. Derfra fortsætter læringen med gloser.

At netop ord som 'terror' og 'fattigdom' skal læres fra start, er ikke noget, der er særligt for de arabisk-studerende, lyder det.

»Det er forholdsvis almindelige gloser og er en del af gloseindlæringen, ligesom de kan være det på andre kurser i forberedende sprogundervisning på andre sprog,« siger Annika Hvithamar.

Institutlederen understreger, at det er få studerende, der har bragt sagen op. Og selvom debatten om pensum blev taget op af instituttet, bliver gloserne ikke forbudt, lyder det.

»Vi forbyder ikke ord, og diskussionen i går gik ikke på, om ordene skal være der eller ej. Diskussionen handlede om, at teksterne skal afspejle det nuværende samfund,« siger Annika Hvithamar.

Hun forklarer, at man to gange hvert semester evaluerer undervisningen, men at mødet om pensum onsdag var ekstraordinært.

»Pensum bliver hele tiden revideret. Det er en del af jobbet som underviser at holde pensum aktuelt,« siger hun.

Hvordan ser du som institutleder på, at nogen anser ordene her for at være medvirkende til, at der skabes fordomme om Mellemøsten?

»Vi underviser i fordomme, i kultur og opfattelse af kultur samt holdninger til Mellemøsten og Mellemøstens egne holdninger til andre lande, så vi debatterer også, hvordan vi ser på hinanden – det er en del af undervisningen. Vi ser det som en del af en måde, hvorpå vi uddanner vores studerende til at indgå i et samfund, hvor man diskuterer de her ting,« siger Annika Hvithamar.