God musik, godt humør og godt til ganen er alt sammen at finde på sommerens festivaler.

Men når tørsten skal stilles, kan du finde meget mere end kaffe i din festivalkop, i hvert fald på årets NorthSide festival, der skydes i gang torsdag.

Her skal kaffefirmaet Peter Larsen Kaffe nemlig stå for kaffen, og med sig har de taget en ny kop, som er udstyret med QR-kode og en såkaldt RFDI-chip.

Det skriver Peter Larsen Kaffe i en pressemeddelelse.

Men hvis du sidder og bliver bekymret for, om koppens hensigt er at spore din festivalbrandert, kan du tilsyneladende ånde lettet op.

Koppen, der bliver kaldt Comeback-koppen, er nemlig et bæredygtighedsinitiativ, som skal spore, hvor mange gange de genanvendelige kopper rent faktisk bliver genanvendt.

Teknologien bag er udtænkt af emballagevirksomheden Cirqle.

»Via chippen kan vi spore hver enkelt kaffekop fra servering til aflevering, vask og genbrug i kaffeboden. Dermed kan vi se, hvor mange gang koppen bliver brugt, og hvor den eventuelt forsvinder,« siger den administrerende direktør i emballagevirksomheden Cirqle, Jan Weber, i pressemeddelelsen.

Både Cirqle og NorthSide er medlem af fællesskabet 'Circular Coffee Company', som blev stiftet af Peter Larsen Kaffe, og har til formål at gøre kaffeindustrien grønnere.

Kaffe er bestemt ikke helt grønt. Drikker du en kop om dagen, udleder du 155 kilo drivhusgasser – det samme koster det i regnskabet at køre 640 kilometer i bil.

»Emballage er en kæmpe udfordring, når vi taler affald og CO2-udledning, og det gælder i høj grad også i kaffebranchen. I det hele taget går der rigtig mange ressourcer til spilde ved produktionen og forbrug af kaffe, men det spild har vi sat os for at eliminere senest i 2030,« siger Lars Aaen Thøgersen, der er innovationschef i Peter Larsen Kaffe.