Det er ærgerligt, at Thomas Nystrøm trak sig som rådgiver for SF-formand Pia Olsen Dyhr.

Det mener journalist og præst Sørine Gotfredsen.

»Han kunne næsten være det første eksempel på en, der faktisk er blevet sluset tilbage, efter at han har angret og undskyldt, og der er gået tid,« siger hun til B.T.

Synspunktet har hun også fremlagt i radioprogrammet Damerne Først på P1 lørdag og i en klumme i Berlingske søndag.

Ansættelsen af Thomas Nystrøm har udviklet sig til Pia Olsen Dyhrs hidtil største møgsag som partiformand.

SF-rådmand Lotte Kofoed har offentligt kritiseret ansættelsen, da Pia Olsen Dyhr selv fyrede Thomas Nystrøm i 2020 efter flere #MeToo-sager, herunder en sag hvor han seksuelt krænkede Lotte Kofoed. 

Thomas Nystrøm trak sig fra stillingen efter flere dages voldsomt stormvejr.

Pia Olsen Dyhr har afvist at undskylde ansættelsen – og det er ifølge Sørine Gotfredsen »en rigtig fin beslutning.«

»Jeg forestiller mig, at Pia Olsen Dyhr har tænkt, at der var gået så lang tid, at situationen nu var moden nok til at tage ham tilbage,« siger hun og tilføjer:

»Hun må stå ved sin analyse og holdning om, at Thomas Nystrøm kan tages til nåde, og derfor skal hun ikke gå ud og undskylde bagefter. Det ville være at bøje nakken og prøve at fedte sig ud af det.«

Sørine Gotfredsen forudser, at vi som samfund ser ind i en ny fase af #MeToo-bølgen, hvor der i højere grad bliver diskuteret, hvornår mennesker kan få en ny chance.

Hvornår synes du, at Thomas Nystrøm bør være blevet tilgivet eller taget til nåde?

»Det kan jeg slet ikke udtale mig om, fordi jeg ikke ved, hvad han har gjort. Det, jeg siger, er, at seks år er lang tid, når han oven i købet har angret og undskyldt,« svarer Sørine Gotfredsen,

Men hvorfor mener du, at han har ret til at komme tilbage til den arbejdsplads, hvor han har krænket nogen?

»Jeg mener faktisk, at man lige så vel kan spørge, hvorfor skulle han ikke have ret til at komme tilbage? Skal et andet menneske, i det tilfælde Lotte Kofoed, have så stor moralsk magt over et andet menneske, at hun kan stille sig frem og bremse ethvert forsøg på at få ham tilbage i en funktion, han åbenbart er dygtig til.«

Ifølge præsten har vi vænnet os til, at ofre har hele den moralske ret på deres side, og det er en udvikling, hun finder problematisk.

»Det er en mulighed, at Lotte Kofoed er på hævntogt. Hun kan være styret af mange irrationelle følelser, som egentlig ikke burde have lov til år efter år at styre et andet menneskes liv,« mener præsten.