Øg dit stofskifte på 30 dage. Sådan lød reklamesloganet på slankeplastre fra onlinevirksomheden Perfect-Body APS.
Men det er vildledende at skrive, at slankeplastre øger stofskiftet, hvis virksomheden ikke kan dokumentere det.
Det skriver forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Og Perfect-Body kunne over for forbrugerombudsmanden ikke dokumentere det, de påstod: nemlig at produktet ville øge ens stofskifte på 30 dage.
Derfor har forbrugerombudsmanden indskærpet over for virksomheden, at den med faktuelle oplysninger skal kunne dokumentere alt, hvad de markedsføre.
- Både producenter og forhandlere skal kunne dokumentere, at et produkt kan det, de lover i deres markedsføring. Det gælder også for kosmetiske produkter. Kan virksomhederne ikke dokumentere påstandene, er det vildledende markedsføring, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nilsen i pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmanden modtog fire klager over markedsføringen på plastrene, der blev solgt på perfect-body.dk.
Virksomheden har fjernet plastrene fra deres onlinebutik.
/ritzau/